Kiedy warto wybrać transport morski i jakie są jego zalety? | Omida Sea And Air S.A.

Kiedy warto wybrać transport morski i jakie jego zalety?

Dowiedz się dlaczego warto wybrać transport morski.

PRZEWIŃ
Sea & Air Blog

Kiedy warto wybrać transport morski i jakie są zalety transportu morskiego?

Kiedy warto wybrać transport morski i jakie są zalety transportu morskiego?

Transport morski to możliwość przewozu towarów zarówno importowanych, jak i eksportowanych statkiem towarowym z portów morskich na całym świecie. Ten rodzaj transportu jest dedykowany m.in. dla większości ładunków, dostaw, produktów, maszyn i materiałów. Transport morski wykorzystuje się wszędzie tam, gdzie liczy się koszt transportu, czy możliwość przewozu przedmiotów wielkogabarytowych.

Wyróżniamy:

Kiedy warto wybrać transport morski?

Odwiedziliśmy terminal DCT (Deepwater Container Terminal) mieszczący się w Porcie w Gdańsku. Jest to najbardziej rozwijający się terminal portowy w Europie co pozwala Omidzie Sea&Air na dynamiczną ekspansję.

W przeciągu 10 lat DCT podwoiło możliwości rozładunkowe. Jest w stanie obsłużyć około 3 mln TEU rocznie. Należy pamiętać, że DCT to nie tylko okno na świat dla Polski, ale także w obecnych czasach jest w stanie sprostać załadunkom z i do Ukrainy.

DCT jako pierwszy terminal umożliwił uruchomienie serwisów z bliskiego wschodu np. Szanghaj — Gdańsk w 30 dni. Omówiliśmy już trasy terminali — teraz czas na omówienie szczegółów dotyczących transportu kontenerowego.

Dlaczego warto wybrać transport morski?

Ponieważ jest to najpopularniejszy środek transportu, umożliwia najwięcej połączeń w skali światowej przy wykorzystaniu największej i najbardziej rozwiniętej infrastruktury do obsługi transportu. Jest także najtańszą metodą transportu w stosunku do transportu lotniczego i kolejowego. Kolejną cechą wpływającą na popularność transportu morskiego kontenerowego jest jego uniwersalność i dywersyfikacja, jeśli chodzi o liczbę i grupy towarowe — po ładunki płynne we flexitankach, po ładunki nienormatywne na platformach oraz ładunki standaryzowane na paletach czy skrzyniach.

Co możemy przewozić w kontenerach?

W kontekście grupy towarowej — wszystko. Możemy w nich przewozić maszyny, zabawki, żywność oraz pozostałe ładunki dobrane do potrzeb klientów. Obsługujemy także branże automotive przewożąc auta w kontenerach podczas sprowadzenia ich np. z USA. W kontenerach możemy przewozić także ciecze (przy wykorzystaniu flexitanków), czyli specjalistycznych worków umieszczonych w kontenerach. Za pomocą specjalistycznych pomp możemy ciecz wpompować i wypompować. Przy ograniczonej ilości cystern typu tank, flexitanki są świetną alternatywą gwarantującą większe bezpieczeństwo i optymalizującą procesy logistyczne związane z załadunkiem i rozładunkiem substancji płynnych.

Jakie branże powinny skorzystać z transportu morskiego?

Każda branża jest odpowiednia dla transportu morskiego. W szczególności obserwujemy zapotrzebowanie na branżę automotive, beauty, spożywczą, odzieżową i tę dotyczącą transportu zabawek. Należy pamiętać, że pomimo niedawnych wydarzeń takich jak COVID czy wypadek kontenerowca na Kanale Sueskim — transport morski kontenerowy jest wciąż najlepszą i najpopularniejszą formą przesyłu towarów.

My, jako Omida Sea&Air dzięki dywersyfikacji z innymi partnerami zza granicy, dużemu doświadczeniu oraz szerokiego spektrum usług od agencji celnej po magazyny jesteśmy w stanie sprostać najbardziej wymagającym branżom.

Co przewozimy transportem morskim?

Do najpopularniejszych towarów przewożonych transportem morskim zaliczają się:

  • maszyny
  • elektronika
  • opony
  • surowce i półprodukty o dużej masie
  • samochody
  • odzież
  • żywność
  • ładunki płynne we flexitankach
  • ładunki sypkie

Ile czasu trwa transport morski?

Czas trwania transportu morskiego jest zależny od destynacji, ilości i wymiarów towaru oraz daty. W celu ustalenia indywidualnego terminu dostawy zachęcamy do wypełnienia formularza wyceny. Standardowy czas transportu drogą morską na trasie Polska - Chiny lub Chiny - Polska wynosi około 4 tygodnie. W gorącym okresie transport morski na tym kierunku może wydłużyć się znacznie, nawet o 2 tygodnie. To oznacza, że w przypadku planu na wykorzystanie morskiej formy transportu warto rozpocząć rozmowy ze spedycją 2 tygodnie przed planowanym odbiorem towaru.

Rodzaje transportu morskiego

Transport morski należy do najpopularniejszych środków transportu w przypadku zamówień towarów dla branży automotive, maszyn, podzespołów, samochodów, surowców oraz usługi e-commerce. W spedycji wyróżniamy kilka rodzajów transportu morskiego:

Dowiedz się jakie formy organizacji transportu morskiego realizuje Port Morski w Gdyni!

Transport morski w Porcie Gdynia

Port Morski w Gdyni specjalizuje się w obsłudze ładunków drobnicowych oraz feederowych obsługiwanych przez statki o pojemności między 300 a 500 TEU (twenty-foot equivalent unit) między mniejszymi portami, na przykład w relacji Gdynia — Hamburg. Na terenie portu w Gdyni znajduje się nowy terminal pasażerski oraz kapitanat. Ponadto znajdują się tam terminale GCT oraz BTC. Terminal GCT (Gdynia Container Terminal) służący głównie do przeładunków i obsługi drobnicy i feederów wyposażony jest w 362 m nabrzeże o głębokości 13,5 m oraz 450 m nabrzeże o głębokości 11 m. Ponadto działa tam 6 suwnic nabrzeżowych oraz 14 suwnic placowych. Terminal BTC (Baltic Container Terminal) oferuje swoim klientom nadbrzeże przeładunkowe o długości 800 m oraz głębokości maksymalnej 12,7 m. W strefie przeładunkowej znajdują się także place składowe o pojemności 20.000 TEU. Aby sprawnie wykonywać wszystkie operacje logistyczne, w tym obsługę transportu pełnokontenerowego FCL gdyński Port wyposażony jest w 6 suwnic nabrzeżowych, 2 suwnice kolejowe oraz 18 suwnic placowych.

Specyfika transportu kontenerowego FCL

Transport pełnokontenerowy FCL (Full Container Load) to jedna z podstawowych metod transportu ładunku. Polega ona na wykorzystaniu całej powierzchni kontenera tylko przez jednego z odbiorców. Transport FCL jest bardzo popularną metodą podczas transportu większych ładunków, niosąc za sobą dodatkowo korzyści ekonomiczne oraz finansowe osoby zlecającej transport na przykład do portu w Hamburgu.

Czym różni się FCL od LCL?

FCL to opcja, w której cały kontener (np. 20’ lub 40’) zarezerwowany jest dla jednego nadawcy. W przypadku LCL, czyli przesyłki drobnicowej, kontener jest dzielony pomiędzy kilku nadawców – każdy wysyła swój towar w jednej wspólnej przestrzeni.

W modelu FCL cały kontener należy do jednego Klienta – zarówno fizycznie, jak i organizacyjnie. To nadawca decyduje, jak rozmieszcza towar i kiedy kontener wyrusza. W przypadku LCL towar zajmuje tylko część kontenera, a przewoźnik konsoliduje wiele mniejszych przesyłek w jedną jednostkę ładunkową. Przesyłki są fizycznie oddzielone, ale współdzielą przestrzeń.

Wysyłka FCL oznacza stały koszt za cały kontener, bez względu na to, czy jest on zapełniony w 100%, czy tylko częściowo. Dlatego FCL staje się opłacalny dopiero przy większym wolumenie – najczęściej od około 15–20 m³. W przypadku LCL płaci się za objętość (CBM) lub wagę przesyłki, co pozwala znacząco obniżyć koszty przy niewielkich ilościach towaru. Jednak koszt jednostkowy (np. za m³) jest wyższy niż przy FCL.

FCL zwykle gwarantuje krótszy czas transportu. Wynika to z faktu, że nie trzeba czekać na inne przesyłki, nie ma dodatkowej konsolidacji ani dekonsolidacji. Transport rusza od razu po załadunku i kończy się na magazynie odbiorcy. LCL wymaga natomiast więcej czasu: towary muszą być zebrane od wielu nadawców, skonsolidowane w porcie nadania, a następnie rozdzielone po dotarciu do portu docelowego. Dodatkowe operacje wydłużają czas dostawy o kilka dni, a czasem nawet tygodni.

LCL to idealne rozwiązanie dla mniejszych ładunków, których objętość nie uzasadnia rezerwacji całego kontenera. Wysyłka kilku kartonów lub kilku palet drogą morską jest możliwa właśnie dzięki przesyłkom drobnicowym. To także dobra opcja dla firm testujących nowe rynki lub importujących nieregularnie.

Charakterystyka transportu morskiego kontenerowego

Kontenery stanowią obecnie 90% światowego transportu morskiego i są doskonałym środkiem na przewożenie różnego rodzaju ładunków. Posiadamy różnego rodzaje kontenerów:

  • kontenery dry van (Uniwersalny typ kontenera przystosowany jest do wykonywania najszerszej gamy zadań transportowych)
  • kontenery do przewożenia żywności w temperaturze kontrolowanej
  • kontenery typu flat rack z otwartym dachem i bokami
  • kontenery platformy do przewożenia różnych maszyn i urządzeń

Główną cechą każdego rodzaju kontenera jest wielkość określana w stopach. W transporcie morskim wykorzystuje się przeważnie kontenery 20 - oraz 40 - stopowe. Odwiedź zakładkę zawierającą wymiary kontenerów i zapoznaj się z ich dokładną charakterystyką.

transport morski

Jak wygląda obsługa transportu morskiego kontenerowego?

Transport kontenerowy oprócz frachtu morskiego składa się także z części drogowej, która polega na podjęciu towaru od klienta oraz szeregu usług celno-spedycyjnych takich jak wykonanie odprawy, operacje portowe oraz fracht morski. To gałąź transportu stale rozwijająca się oraz zwiększająca swoje możliwości dzięki budowie coraz większych, ekologicznych i nowocześniejszych statków.

Co dzieje się po fizycznym rozładunku kontenera ze statku?

Agenci celni po rozładunku zgłaszają przybycie towaru oraz kwalifikują towar do odprawy przy zastosowaniu odpowiedniej procedury, stosując odpowiednie kody celne, aby dopasować parametry celno-skarbowe kontenera. W dalszej kolejności wykonywane są wszystkie opłaty armatorskie umożliwiające transport ładunku do klienta za pośrednictwem ekologicznego transportu Intermodalnego lub klasycznego transportu drogowego.

Kompleksowość naszych usług pozwala na jak najszersze spektrum doboru odpowiednich rozwiązań wobec klientów. Jest to także gwarancja bezpiecznego transportu ładunku oraz pewność, że wszystkie operacje wykonują specjaliści.

Rodzaje jednostek morskich wykorzystywanych do transportu:

  • statki uniwersalne
  • semikontenerowce
  • drobnicowce wielozadaniowe
  • kontenerowce
  • promowce
  • konteneropromowce
  • barkowce
  • samochodowce
  • chłodniowce
  • zbiornikowce zwane również tankowcami

Co to jest czarter statku?

Czarter statku to umowa czarterowa przewozu, która dotyczy oddania całości lub części przestrzeni ładunkowej do dyspozycji czarterującego. Na podstawie umowy czarteru są transportowane towary na określonych warunkach. Chcesz zobaczyć, na czym polega czarter statku? Nasza firma oferuje taką formę współpracy i odpowiada za cały proces na trasie od producenta do końcowego miejsca składowania. Zobacz video oraz wywiad z Dyrektorem Handlowym Omida Sea And Air S.A. - Przemysławem Gadzialskim.

Zalety transportu morskiego:

Transport drogą morską charakteryzuje się możliwością przewozu dużych i ciężkich towarów na długim dystansie.

  • tańsza alternatywa dla importu i eksportu towarów
  • mniejsze ograniczenia co do specyfiki transportowanego towaru
  • duży zasięg morskiej jednostki transportującej
  • transport wielkogabarytowy
  • łatwe połączenie transportu morskiego z kolejowym i lotniczym oraz drogowym na pierwszym i ostatnim etapie
  • możliwość skorzystania z kontenerów klimatyzowanych (reefery)

W tym miejscu poruszymy kwestie związane z tematyką wad i zalet transportu morskiego na podstawie własnych spostrzeżeń transportu i przeładunków wykonywanych w portach w Gdyni oraz Gdańsku. Przyjrzyjmy się więcej bliżej wadom i zaletom transportu morskiego oraz kilku ważnym terminom.

W procesie organizacji transportu morskiego istnieje kilka kluczowych pojęć:

  • ETA (Estimated Time of Arrival) jest to szacowany czas wpłynięcia statku do portu,
  • ETD (Estimated Time of Departure) to szacowany czas wypłynięcia statku z portu,
  • TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) to jednostka pojemności równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp,
  • Kongestia jest to definicja, którą posługują się spedytorzy lub handlowcy. Pojęcie to oznacza zator opóźniający wpłynięcia lub wypłynięcia statków.

Jakie są wady transportu morskiego?

  • estymowane daty przypłynięcia i dopłynięcia. Dokładamy wszelkich starań, aby terminy te były ściśle przestrzegane, ale zdarzają się warunki losowe, których nie można przewidzieć,
  • transport morski jest uzależniony od warunków atmosferycznych,
  • jest on zależy od sprzętu — triangulacji oraz dostępności kontenerów dopasowanych do branż.

Największe porty kontenerowe - lista:

  • Szanghaj (Azja)
  • Rotterdam (Europa)
  • Los Angeles (Ameryka Północna)
  • Santos (Ameryka Południowa)
  • Colon (Ameryka Środkowa)
  • Tanger Med (Afryka)

Największe porty kontenerowe w Europie - lista:

  • Rotterdam (Holandia)
  • Antwerpia (Belgia)
  • Hamburg (Niemcy)
  • Bremerhaven (Niemcy)
  • Piraeus (Grecja)
  • Algeciras (Hiszpania)
  • Walencja (Hiszpania)
  • Felixstowe (Wielka Brytania)

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o ładunkach transportowanych drogą morską i sprawdzić koszt transportu konkretnych towarów w określonej destynacji to zachęcamy do przesłania zapytania poprzez formularz kontaktowy. Każdego dnia w Omida Sea And Air S.A. transportujemy towary naszych klientów ze wszystkich portów morskich na świecie.

Czym jest fracht morski?

Definicja frachtu ewoluowała na przestrzeni lat. Na początku oznaczała jedynie opłatę za przewóz towarów. Obecnie to pojęcie ma szersze znaczenie i obejmuje cały proces spedycyjny i związane z nim usługi dodatkowe. Fracht morski odnosi się do przewozu towarów drogą morską, gdzie kontenery, statki i porty morskie odgrywają kluczową rolę w procesie logistycznym.

Fracht morski - cena. Od czego zależy koszt transportu kontenera morskiego?

Koszt transportu kontenera morskiego zależy od wielu czynników. Przedstawiamy kilka z nich poniżej:

  • Popularność portu: Im większą liczbę serwisów oferuje dany port, tym stawka jest mniejsza.
  • Popyt/podaż: Liczba ładunków na danym kierunku może wpłynąć na koszt przewozu towarów.
  • Typ towaru i dobrany do niego rodzaj kontenera: niektóre towary są bardziej kosztowne w transporcie niż inne. Na przykład towary wymagające specjalnych warunków przechowywania lub przewozu (takie jak towary spożywcze lub produkty chemiczne) lub przewóz dużych ładunków może być droższy w transporcie.
  • Koszty ubezpieczenia: koszty ubezpieczenia mogą być różne w zależności od wartości, destynacji i typu towaru.
  • Wymagania celne: opłaty celne i podatki od importu mogą zwiększyć koszt transportu kontenera morskiego.

Ostateczny koszt transportu kontenera morskiego jest więc wynikiem kombinacji tych i innych czynników, które muszą być dokładnie rozważone podczas kalkulacji ceny usługi.

Jak można podzielić transport morski?

Transport morski dzielimy na różne kategorie, między innymi ze względu na:

  • jego obszar: transport międzynarodowy, krajowy oraz przybrzeżny,
  • rodzaj przewożonego towaru: kontenerowy, płynny (np. ropa, gaz), towary masowe (np. zboże, ruda),
  • rodzaj statku: tankowiec (dla płynów), kontenerowiec (dla towarów w kontenerach), Ro-Ro (dla transportu pojazdów).

Istnieje wiele innych możliwych kryteriów podziału transportu morskiego, w zależności od potrzeb i wymagań danego towaru lub branży.

Spedycja morska – usługi

Spedycja morska to usługa organizacji transportu morskiego towarów dla klientów, obejmująca wiele różnych usług, takich jak koordynacja transportu, organizacja formalności celnych, magazynowanie i dystrybucja. Jest to kluczowa usługa dla międzynarodowego handlu. Znacząca część transportu międzynarodowego odbywa się drogą morską, dlatego warto rozważyć tę opcję transportu towarów.

Transport morski współcześnie. Trendy w transporcie morskim

Obecnie rozwój transportu morskiego koncentruje się na zwiększeniu efektywności i redukcji emisji gazów cieplarnianych poprzez rozwój nowych technologii paliwowych, takich jak paliwa alternatywne i technologie związane z redukcją emisji CO2.

Cyfryzacja i automatyzacja procesów

Transport morski przechodzi obecnie rewolucję cyfrową, która obejmuje wdrażanie zaawansowanych technologii w celu optymalizacji procesów i zwiększenia wydajności. Jednym z kluczowych trendów jest automatyzacja operacji portowych, takich jak załadunek i rozładunek kontenerów. Zautomatyzowane systemy transportu poziomego i pionowego, a także inteligentne systemy zarządzania terminalami znacznie przyspieszają przepływ ładunków i minimalizują przestoje.

Innym ważnym aspektem cyfryzacji jest wdrażanie systemów śledzenia ładunków w czasie rzeczywistym. Dzięki technologiom takim jak GPS, RFID i czujniki IoT, armatorzy i spedytorzy mogą monitorować dokładną lokalizację i stan ładunków podczas całej podróży morskiej. Umożliwia to lepsze planowanie i reagowanie na ewentualne opóźnienia lub problemy.

Automatyzacja w polskich portach morskich

W polskich portach morskich można zaobserwować postępującą automatyzację, choć proces ten jest wciąż w początkowej fazie. Oto kilka przykładów automatyzacji w polskich portach:

  • W 2022 roku Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa wdrożyły system do automatycznej odprawy kontenerów eksportowanych poza Unię Europejską. System ten znacznie usprawnia proces odprawy celnej i przyspiesza obsługę ładunków.
  • Polskie porty zaczynają wprowadzać cyfrowe systemy integrujące procesy odpraw ładunków. Są one niezbędne do utrzymania konkurencyjności na rynku międzynarodowym.
  • Testowane są drony do inspekcji infrastruktury portowej oraz do monitorowania stanu technicznego nabrzeży i urządzeń. Jest to element projektu badawczo-rozwojowego „System monitoringu i obserwacji terenów portowych z wykorzystaniem pływających bezzałogowych mobilnych platform badawczych”, który rozpoczął się w 2021 roku.

Źródło: Polska-morska.pl, Gospodarkamorska.pl

Zrównoważony rozwój i ekologia w transporcie morskim

Branża transportu morskiego stawia coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój i ochronę środowiska naturalnego. Jednym z kluczowych trendów jest dążenie do redukcji emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza przez statki. Armatorzy inwestują w bardziej ekologiczne paliwa, takie jak LNG (skroplony gaz ziemny) oraz w technologie ograniczające zużycie paliwa, jak systemy odzyskiwania ciepła odpadowego.

Ponadto, porty morskie wdrażają inicjatywy mające na celu zmniejszenie ich śladu węglowego, takie jak korzystanie z energii odnawialnej, optymalizacja operacji w celu ograniczenia zużycia energii oraz recykling odpadów. Coraz większą wagę przywiązuje się również do ochrony ekosystemów morskich przed zanieczyszczeniami i szkodliwym wpływem transportu morskiego.

Rozwój technologii kontenerów chłodniczych

Wraz ze wzrostem popytu na świeże produkty spożywcze i inne towary wymagające kontrolowanej temperatury, obserwuje się dynamiczny rozwój technologii kontenerów chłodniczych. Nowoczesne kontenery chłodnicze są wyposażone w zaawansowane systemy kontroli temperatury, wilgotności i atmosfery wewnętrznej, co pozwala na dłuższe i bardziej efektywne przechowywanie ładunków wrażliwych na warunki środowiskowe.

Ponadto, wprowadzane są innowacyjne rozwiązania, takie jak kontenery z panelami słonecznymi lub systemami odzyskiwania energii, co zmniejsza ich zapotrzebowanie na energię elektryczną i wpływ na środowisko. Rozwój tych technologii umożliwi w przyszłości bezpieczny transport delikatnych towarów na duże odległości, otwierając nowe możliwości handlowe.

Wyzwania związane z kongestią w kluczowych kanałach żeglugowych

Jednym z głównych wyzwań, przed którymi stoi obecnie transport morski, jest kongestia i opóźnienia w kluczowych kanałach żeglugowych na świecie. Incydenty takie jak utknięcie kontenerowca Ever Given w Kanale Sueskim w 2021 roku pokazały, jak poważne konsekwencje może mieć zablokowanie tych strategicznych szlaków handlowych.

Rosnący ruch statków i zwiększające się rozmiary jednostek pływających zwiększają ryzyko podobnych zatorów w przyszłości. Dlatego armatorzy i operatorzy portów poszukują rozwiązań, takich jak lepsze systemy nawigacji, optymalizacja ruchu statków oraz alternatywne trasy omijające wąskie gardła. Ponadto, rozważa się poszerzanie i pogłębianie niektórych kanałów, aby umożliwić swobodniejszy przepływ większych jednostek.

Co to jest import morski?

Import morski to proces importowania towarów drogą morską z innych krajów. Jest to jedna z najważniejszych form importu, ponieważ transport morski jest jednym z najtańszych i najefektywniejszych sposobów przewozu dużych ilości towarów na długie dystanse.

Transport morski w Polsce

Transport morski w Polsce odgrywa ważną rolę w międzynarodowej wymianie handlowej oraz produkcji. Polska ma dostęp do Morza Bałtyckiego, co daje możliwość korzystania z przewozów morskich na rzecz eksportu i importu.

Polskie porty morskie, takie jak Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście, odgrywają ważną rolę w transporcie morskim. W ostatnich latach w Polsce zwiększyła się rola transportu morskiego w sektorze przemysłowym. Transport morski stał się coraz bardziej atrakcyjny dla polskich przedsiębiorstw, które chcą eksportować swoje produkty na rynki zagraniczne.

Ważnym wydarzeniem dla polskiego transportu morskiego było otwarcie w 2007 roku Terminalu Kontenerowego w Gdańsku, który stał się największym tego typu terminalem w Polsce. Dzięki temu Polska zyskała nowoczesną infrastrukturę portową, która przyczyniła się do wzrostu roli transportu morskiego w polskiej gospodarce.

Podsumowując, transport morski w Polsce odgrywa ważną rolę w międzynarodowej wymianie handlowej oraz w przemysłowej produkcji. Polskie porty morskie oferują szeroki zakres usług związanych z transportem morskim, a rozwój infrastruktury portowej pozwala na dalszy wzrost tej gałęzi gospodarki.

Polska flota handlowa – więcej jednostek, większa pojemność

W 2024 roku flota pod banderą polską liczyła 89 statków (+1 jednostka r/r), o łącznej pojemności brutto 2029 tys. GT (+3,5%) i nośności 2807,1 tys. DWT (+3,2%). Statki te stanowią 15,7% jednostek zarejestrowanych w kraju, ale tylko 0,6% DWT i 0,7% GT całkowitej zdolności przewozowej.

Źródło: GUS, Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej 2024

Polska jako morski hub logistyczny Europy

Tranzyt morski w 2024 roku wyniósł 21,6 mln ton. Najwięcej ładunków tranzytowych przeszło przez:

  • Gdańsk – 65,1%,
  • Świnoujście – 24,8%,
  • Szczecin – 7,3%,
  • Gdynia – 2,8%.

Główne kierunki: Niemcy (60,3% ładunków), Ukraina, Czechy i Słowacja (po ~4%).

Źródło: GUS, Raport: Gospodarka morska w Polsce w 2024 r.

Infrastruktura transportu morskiego

Infrastruktura transportu morskiego jest niezbędna do skutecznego i bezpiecznego przewozu towarów oraz osób drogą morską. Składa się ona z różnych elementów, takich jak porty, drogi wodne, terminale, nabrzeża, stocznie, oznakowanie nawigacyjne, systemy kontroli ruchu, a także infrastruktura łączności i informatyczna.

Infrastruktura liniowa transportu morskiego — co to jest?

Infrastruktura liniowa transportu morskiego odnosi się do sieci strukturalnych i udogodnień stworzonych w celu umożliwienia i ułatwienia transportu morskiego. Obejmuje ona różne elementy, które umożliwiają obsługę statków, przeładunek oraz zapewnienie bezpiecznego i sprawnego przepływu towarów. Oto kilka głównych składników infrastruktury liniowej transportu morskiego:

  • Porty morskie są kluczowymi elementami infrastruktury liniowej. Porty posiadają nabrzeża, terminale kontenerowe, magazyny, doki i inne udogodnienia, które umożliwiają przeprowadzanie operacji portowych.
  • Terminal kontenerowy to specjalne obszary portowe przeznaczone do obsługi i składowania kontenerów. Są wyposażone w żurawie kontenerowe, ciągniki, magazyny i inne urządzenia, które umożliwiają załadunek, rozładunek, składowanie i manipulację kontenerami.
  • Kanały i drogi wodne są ważnym elementem infrastruktury liniowej, umożliwiającym żeglugę między portami. Są to szlaki wodne, które są odpowiednio pogłębione i utrzymane w celu zapewnienia odpowiedniej głębokości i bezpiecznego ruchu statków.
  • Latarnie morskie, boje, sygnalizacja świetlna i inne systemy nawigacyjne są istotne dla bezpiecznej żeglugi morskiej. Pomagają statkom w nawigacji, ostrzegają przed niebezpieczeństwami i utrzymują odpowiednią orientację na morzu.
  • Infrastruktura lądowa, taka jak drogi dojazdowe, sieć kolejowa czy systemy logistyczne, jest ważna dla skutecznego połączenia portów z ośrodkami przemysłowymi i dystrybucyjnymi na lądzie. Zapewnia sprawną integrację transportu lądowego z transportem morskim.

Infrastruktura liniowa transportu morskiego jest kluczowym czynnikiem dla rozwinięcia i funkcjonowania efektywnego systemu żeglugowego.

Znaczenie Kanału Sueskiego dla transportu morskiego

Kanał Sueski jest kluczowym szlakiem transportu morskiego, umożliwiającym przepływ towarów między Europą a Azją oraz przemieszczanie się statków z jednego morza do drugiego. Dzięki niemu przewoźnicy mogą zaoszczędzić czas i koszty transportu, ale jego blokada lub wypadki mogą wpłynąć na opóźnienia i koszty transportu towarów.

Sytuacja związana z blokadą Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given, o długości 400 m, w marcu 2021 roku skutecznie zilustrowała, jak dużą rolę odgrywa ten wodny korytarz w światowym handlu. Zdarzenie to nie tylko spowodowało bezprecedensowe opóźnienia w dostawach i eskalację kosztów, ale również ujawniło podatności w globalnych łańcuchach dostaw. Szacuje się, że blokada wpłynęła na handel o wartości kilkudziesięciu miliardów dolarów, wprowadzając zamieszanie na rynkach finansowych i wpływając na ceny surowców.

Podsumowując, Kanał Sueski jest nie tylko kluczowym elementem infrastruktury transportowej, ale również barometrem stabilności i efektywności globalnej gospodarki. Jego rola w międzynarodowym handlu jest nie do przecenienia, a wydarzenia takie jak blokada przez Ever Given podkreślają jego krytyczne znaczenie oraz konieczność ciągłego monitorowania i inwestowania w jego infrastrukturę.

Największe porty na Bałtyku w 2024 roku

W 2024 roku porty bałtyckie osiągnęły rekordowy łączny wolumen przeładunków – 903,9 mln ton, co oznacza wzrost o 1,5% względem roku poprzedniego. Wzrost ten napędzały przede wszystkim porty rosyjskie, które obsłużyły 273 mln ton (+10% r/r). Porty szwedzkie zajęły drugą pozycję z wynikiem 165 mln ton (+3%), a litewskie zanotowały wzrost o 6% do 44 mln ton.

Lista największych portów na Bałtyku w 2024 roku przedstawia się następująco:

  • Ust-Ługa (Rosja): 135 mln ton (wzrost o 20%).
  • Gdańsk (Polska): 77,4 mln ton (spadek o 4,5%).
  • Primorsk (Rosja): 60,7 mln ton (spadek o 4%).
  • St. Petersburg (Rosja): około 52,6 mln ton (wzrost o około 6%).
  • Göteborg (Szwecja): około 41 mln ton (wzrost o 11%).
  • Kłajpeda (Litwa): około 38 mln ton (wzrost o 9%).
  • Szczecin-Świnoujście (Polska): 32 mln ton (spadek o 8%).
  • Gdynia (Polska): 27 mln ton (spadek o 9%).

W 2024 roku największym portem na Bałtyku pozostała Ust-Ługa, która odnotowała imponujący, 20-procentowy wzrost przeładunków, osiągając 135 mln ton. Na drugim miejscu znalazł się Gdańsk z wynikiem 77,4 mln ton, choć tutaj zanotowano spadek o 4,5% względem roku poprzedniego. Trzecie miejsce zajął port Primorsk, gdzie przeładunki spadły o 4% do poziomu 60,7 mln ton.

Przeładunki kontenerowe na Bałtyku (2024):

  • Całkowity ruch kontenerowy na Bałtyku: 10,75 mln TEU (+8% r/r)
  • Polska: 3,27 mln TEU (rekord, +9% r/r), z czego:
  • Gdańsk: 2 249 tys. TEU (+9,7% r/r)
  • Gdynia: 947 tys. TEU (+8,3% r/r)
  • Szczecin-Świnoujście: 75 tys. TEU (+11,4% r/r)
  • Szwecja: 1,65 mln TEU (+4% r/r)
  • Rosja: 1,63 mln TEU (+34% r/r)
  • Litwa i Finlandia: powyżej 1 mln TEU każda

Gdańsk pozostaje liderem przeładunków kontenerowych na Bałtyku, a terminal Baltic Hub obsłużył w 2024 roku 2,24 mln TEU.

Źródło: Gospodarkamorska.pl

Największe porty kontenerowe w Europie w 2024 roku

Oto lista największych portów kontenerowych w Europie w 2024 roku:

  • Rotterdam (Holandia): 13,82 mln TEU.
  • Antwerpia-Brugia (Belgia): 13,50 mln TEU.
  • Hamburg (Niemcy): 7,80 mln TEU.
  • Walencja (Hiszpania): 5,48 mln TEU (wzrost o 0,2%).
  • Pireus (Grecja): 4,83 mln TEU.
  • Algeciras (Hiszpania): 4,71 mln TEU (wzrost o 10%).
  • Gdańsk (Polska): 2,25 mln TEU.

W 2024 roku największym portem kontenerowym Europy pozostał Rotterdam, który przeładował 13,82 mln TEU. Tuż za nim uplasowała się Antwerpia-Brugia z wynikiem 13,50 mln TEU. Trzecie miejsce zajął Hamburg, gdzie przeładunki wyniosły 7,80 mln TEU.

Wśród portów śródziemnomorskich na czoło wysunęła się Walencja, obsługując 5,48 mln TEU i notując niewielki wzrost o 0,2%. Port Pireus w Grecji przeładował 4,83 mln TEU, a Algeciras w Hiszpanii 4,71 mln TEU, przy czym ten ostatni odnotował imponujący wzrost o 10% rok do roku.

Największym portem kontenerowym Europy Środkowo-Wschodniej pozostaje Gdańsk, który w 2024 roku obsłużył 2,25 mln TEU, umacniając swoją pozycję lidera na Bałtyku i plasując się w pierwszej trzynastce największych portów kontenerowych Europy.

Jakie są największe porty kontenerowe według kontynentów?

Oto lista największych portów kontenerowych na poszczególnych kontynentach według najnowszych dostępnych danych za 2024 rok:

  1. Azja – Port w Szanghaju (Chiny): w 2024 roku pozostaje największym portem kontenerowym świata, osiągając rekordowy wynik 51,5 mln TEU. To wzrost o blisko 5% rok do roku, a port utrzymuje dominującą pozycję dzięki rosnącemu popytowi na rynkach azjatyckich i globalnych.
  2. Europa – Port w Rotterdamie (Holandia): w 2024 roku obsłużył 13,82 mln TEU, co oznacza wzrost o 2,8% względem poprzedniego roku. Rotterdam umacnia się jako największy port kontenerowy Europy, wyprzedzając niewiele port Antwerpia-Brugia.
  3. Ameryka Północna – Port w Los Angeles (USA): w 2024 roku przekroczył próg 10 mln TEU, notując dynamiczny wzrost dzięki odbudowie popytu i korzystnej sytuacji gospodarczej w USA.
  4. Ameryka Południowa – Port w Santos (Brazylia): pozostaje największym portem kontenerowym kontynentu, obsługując w 2024 roku ponad 5 mln TEU, co oznacza dalszy wzrost względem lat poprzednich (dane szacunkowe na podstawie globalnych rankingów).
  5. Afryka – Port Tanger Med (Maroko): w 2024 roku port ten umocnił się na pozycji lidera w Afryce, przekraczając 8 mln TEU i awansując w światowych rankingach dzięki szybkiemu rozwojowi infrastruktury i rosnącej roli w handlu tranzytowym.
  6. Australia/Oceania – Port w Melbourne (Australia): w 2024 roku utrzymał pozycję największego portu kontenerowego w regionie, obsługując około 3,3 mln TEU.

W 2024 roku porty azjatyckie, zwłaszcza chińskie, nadal dominują światowy rynek kontenerowy, a porty w Europie i Ameryce Północnej odnotowały wyraźne odbicie po spadkach z poprzednich lat. Warto podkreślić dynamiczny wzrost portu Tanger Med w Maroku oraz utrzymującą się przewagę Szanghaju jako światowego lidera przeładunków kontenerowych.

Źródło: porteconomics.eu

Jakie są porty kontenerowe w Polsce?

W Polsce znajdują się porty kontenerowe w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, a także za niedługo w Świnoujściu. Obecnie, budowa głębokowodnych terminali w Świnoujściu jest jednym z najważniejszych projektów inwestycyjnych w Polsce (dane na czerwiec 2025). Dzięki temu port w Świnoujściu będzie mógł stać się hubem przeładunkowym, obsługującym największe jednostki pływające, jakie są w stanie operować na Bałtyku.

Miasta, w których obecnie znajdują się działające porty w Polsce to:

  • Gdańsk: Baltic HUB (wcześniej DCT - Deepwater Container Terminal) ; GTK (Gdański Terminal Kontenerowy).
  • Gdynia: GCT (Gdynia Container Terminal); BCT (Baltic Container Terminal); BTDG (Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia).
  • Szczecin: OT Port Gdynia (wcześniej: DB PS - DB Port Szczecin).

W ostatnich latach struktura portów kontenerowych w Polsce nie uległa zasadniczym zmianom, ale nastąpił istotny postęp inwestycyjny i rozwojowy. Największym i najnowocześniejszym portem kontenerowym pozostaje Gdańsk, gdzie w 2025 roku zakończy się rozbudowa terminalu Baltic Hub (T3). Po zakończeniu tej inwestycji zdolność przeładunkowa Baltic Hub wzrośnie z 3 mln TEU do 4,5 mln TEU rocznie, a terminal będzie dysponował ponad 124 hektarami placów składowych i 2,1 km głębokowodnego nabrzeża, co umożliwi obsługę największych kontenerowców świata. W Gdańsku działa także Gdański Terminal Kontenerowy (GTK).

Żródło: gazetamorska.pl

Nowości w transporcie morskim w Polsce

Port w Elblągu

Trwa modernizacji portu morskiego w Elblągu, która ma na celu zwiększenie jego potencjału przeładunkowego i dostosowanie do obsługi większych jednostek. Kluczowym elementem inwestycji jest budowa obrotnicy dla statków o długości do 200 metrów, co umożliwi bezpieczne i sprawne manewrowanie jednostek w obrębie portu. Projekt obejmuje również przebudowę nabrzeża Wyspowego Przyczółka Żeglugi Wielkiej, co pozwoli na cumowanie większych statków. Dodatkowo planowana jest rozbudowa infrastruktury drogowej i kolejowej, co ułatwi transport ładunków z portu i do portu.

Modernizacja portu w Elblągu jest częścią szerszego planu rozwoju infrastruktury portowej w Polsce, mającego na celu zwiększenie konkurencyjności polskich portów na rynku międzynarodowym. Inwestycje te mają również na celu poprawę bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej portu.

port w Elblągu Źródło: Zarząd Portu Morskiego Elbląg

Nowe nabrzeże w porcie Szczecin

Oddano do użytku nowe nabrzeże w porcie w Szczecinie. Nabrzeże Dąbrowieckie, o długości 289 metrów i głębokości technicznej 10,5 metra, zostało wyposażone w nowoczesne urządzenia do przeładunku towarów chemicznych płynnych oraz system ochrony środowiska. Może obsługiwać statki o długości 170 metrów, szerokości 27,9 metra i zanurzeniu 9,7 metra.

Świnoujście Źródło: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Początkowo będzie służyć głównie do przeładunku kwasu siarkowego, ale w przyszłości może być wykorzystane do innych towarów. Inwestycja ta jest częścią większego projektu modernizacji portu w Szczecinie, mającego na celu zwiększenie jego konkurencyjności i możliwości przeładunkowych.

Źródło: Rynekinfrastruktury.pl

Statystyki transportu morskiego za 2023 rok

W 2023 roku polskie porty morskie zanotowały rekordowe wyniki przeładunkowe. Łączny wolumen przeładunków w czterech największych portach - Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu - wyniósł 145,7 mln ton, co stanowi niemal 10% wzrost w porównaniu z rokiem 2022 (133 mln ton).

Port Gdańsk odnotował największą dynamikę wzrostu, przeładowując 81 mln ton towarów, o 19% więcej niż w 2022 roku. Kluczowy wpływ na ten wynik miały przeładunki paliw płynnych, które wzrosły o 47,5% do 37,6 mln ton. W ciągu ostatniej dekady (2013-2023) Port Gdańsk stał się najszybciej rozwijającym portem w Europie, z dynamiką wzrostu na poziomie 167%. Obecnie zajmuje 1. pozycję na Bałtyku pod względem przeładunku kontenerów (2,05 mln TEU).

Port Gdynia również odnotował wzrost o 5%, przeładowując 29,4 mln ton w 2023 roku w porównaniu z 28,2 mln ton w 2022 roku. Największy wzrost o 42,7% zaobserwowano w przeładunkach zbóż, które osiągnęły 6,7 mln ton.

Rekordowe wyniki polskich portów morskich są efektem trwających inwestycji w infrastrukturę portową, takich jak budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni i Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu. Rozbudowa dostępu od strony morskiej i modernizacja torów wodnych również przyczyniają się do zwiększenia potencjału przeładunkowego.

Tabela 1. Przeładunki w największych polskich portach morskich w latach 2018-2023 (tys. ton) Przeładunki w największych polskich portach morskich - Transport morski - Omida Sea And Air

Wykres 1. Wielkość przeładunków w największych portach na Bałtyku w 2022 i 2023 roku (tys. ton) Wielkość przeładunków w największych portach na Bałtyku w 2022 i 2023 roku - Transport morski - Omida Sea And Air Źródło: Polska-morska.pl

Statystyki transportu morskiego za 2024 rok

W 2024 roku, porty morskie na całym świecie były świadkami znaczącego wzrostu w obrocie towarowym, co było bezpośrednio związane z rosnącą dynamiką globalnej gospodarki. Zgodnie z analizami UNCTAD, wartość handlu międzynarodowego osiągnęła rekordowy poziom niemal 33 bilionów dolarów, z prognozą wzrostu do około 34 bilionów w roku 2025.

Transport morski, który odpowiada za przemieszczenie ponad 80% wszystkich towarów, przewiózł w tym roku ponad 12,35 miliarda ton ładunków, a oczekuje się, że w 2025 roku ta liczba wzrośnie o ponad 2%. Modernizacja portów, w tym automatyzacja terminali i zastosowanie zaawansowanych technologii takich jak systemy ICT wspierane przez AI oraz VR, a także technologie satelitarne i obserwacja wizualna, są kluczowe dla radzenia sobie z rosnącymi wymaganiami globalnego handlu.

Źródło: Gospodarkamorska.pl

Polskie porty

W 2024 roku bałtyckie porty morskie zanotowały wzrost przeładunków kontenerowych o ponad 8%, osiągając imponujący wynik 10,75 mln TEU. To oznacza wzrost o ponad 800 tys. TEU w porównaniu z rokiem poprzednim. Mimo tego, liczby te wciąż pozostają niższe niż przed pandemią i konfliktem na Ukrainie, co wskazuje na trwający wpływ globalnych zawirowań na sektor.

Polskie porty odnotowały znaczące wzrosty:

  • Port Gdańsk: 2 248 723 TEU, co stanowi wzrost o 9,68%.
  • Port Gdynia: 946 769 TEU, wzrost o 8,34%.
  • Porty Szczecin i Świnoujście: 75 292 TEU, co oznacza wzrost o 11,39%.

Szczególnie wyróżnia się Gdański terminal Baltic Hub, który obsłużył 2 242 401 TEU w 2024 roku, potwierdzając swoje rosnące znaczenie w regionie Bałtyku. Ta tendencja wzrostowa podkreśla, jak istotne są inwestycje i rozwój infrastrukturalny w polskich portach morskich, co przyczynia się do wzmacniania ich pozycji na mapie europejskiego handlu morskiego.

Źródło: Gospodarkamorska.pl

Przeładunki 2024 Źródło: Port Gdańsk

W 2024 roku Port Gdańsk odnotował rekordowy wynik 77,4 mln ton przeładunków, umacniając swoją pozycję jako jeden z kluczowych węzłów logistycznych w Europie. Największy wzrost dotyczył paliw płynnych, których przeładunki wzrosły do 39,5 mln ton, co stanowi ponad 51% całkowitego wolumenu.

Przeładunki kontenerowe również przyspieszyły, osiągając 2,25 mln TEU, czyli wzrost o niemal 10% względem poprzedniego roku. Segment drobnicy i drewna osiągnął wynik 23,4 mln ton, natomiast przeładunki rudy wzrosły o 11%.

Równocześnie zaobserwowano spadki w przeładunkach węgla i zbóż, co jest wynikiem zmian w globalnych łańcuchach dostaw i przesunięć w strukturze importu oraz eksportu.

Ponad 3,5 tys. obsłużonych statków i konsekwentne inwestycje w infrastrukturę portową wskazują, że polska logistyka morska stale się rozwija, dostosowując do dynamicznych potrzeb rynku.

Co płynie przez polskie porty?

W strukturze przeładunków dominują ładunki masowe. W 2024 roku:

  • ciekłe ładunki masowe stanowiły 44,4% ogółu,
  • ropa i produkty ropopochodne – 38,3% (+4,2% r/r),
  • suche ładunki masowe – 24,5% (ze spadkiem o –28,2%),
  • kontenery – 19,6% (–9,3%),
  • ładunki toczne (Ro-Ro) – wzrost o 6,8%.

Struktura ta potwierdza, że Polska umacnia pozycję specjalistyczną w obszarze surowców energetycznych i logistyki kontenerowej.

Źródło: GUS, Raport: Gospodarka morska w Polsce w 2024 r.

Kierunki handlu morskiego – Polska w centrum

Z łącznych 119,8 mln ton obsłużonych w obrotach międzynarodowych, aż 63,0% przypada na ładunki z/do Europy. Dalej uplasowały się: Afryka – 17,4%, Ameryka Północna – 8,4%, pozostałe regiony (Azja, Australia, Ameryka Południowa) – 11,2%. Polska zyskuje strategiczne znaczenie na skrzyżowaniu szlaków Północ-Południe i Wschód-Zachód.

Źródło: GUS, Raport: Gospodarka morska w Polsce w 2024 r.

Transport morski w Polsce w 2024 roku: więcej statków, większa rotacja

W 2024 roku polskie porty przyjęły 20 000 statków, co stanowi wzrost o 6% w porównaniu z rokiem poprzednim. Łączna pojemność brutto osiągnęła 301,9 mln GT (+3,9%), przy jednoczesnym spadku nośności do 225,5 mln DWT (–4,8%). Pokazuje to, że porty obsługują częściej jednostki o mniejszym tonażu, co zwiększa rotację i elastyczność przeładunkową.

Źródło: GUS, Raport: Gospodarka morska w Polsce w 2024 r.

Wycena transportu morskiego - koszty transportu morksiego

Planujesz transport morski i chcesz poznać cenę transportu kontenerów morskich? Nasz zespół przygotuje dla Ciebie szczegółową wycenę, uwzględniającą zarówno koszt transportu morskiego, jak i wszystkie dodatkowe opłaty w transporcie morskim. Na podstawie kluczowych informacji, takich jak trasa, rodzaj ładunku, wskażemy, jakie dokumenty w transporcie morskim będą niezbędne. Niezależnie od tego, czy interesuje Cię transport morski z Chin do Polski, otrzymasz kalkulację wraz z informacjami o możliwych ubezpieczeniach w transporcie morskim. Dzięki temu dokładnie poznasz koszt transportu kontenera morskiego i będziesz mógł sprawnie zaplanować każdy etap łańcucha dostaw. Skontaktuj się z nami, a przygotujemy dla Ciebie indywidualną ofertę – szybko, rzetelnie i z uwzględnieniem aktualnych cen transportu morskiego. Wyceń swój transport formularza kontaktowego.

Przeczytaj również

Terminal One Run 2025 – z logistyką na pełnym biegu! 🏁 | Omida Sea And Air S.A.
Terminal One Run 2025 – z logistyką na pełnym biegu! 🏁

Reprezentanci Omida Sea And Air wzięli udział w biegu przez terminal kontenerowy Portu Gdynia! Zobacz, jak logistyka łączy się ze sportem.

Targi logistyczne w Kijowie: relacje, realia i refleksje z Ukrainy | Omida Sea And Air S.A.
Targi logistyczne w Kijowie: relacje, realia i refleksje z Ukrainy

17-godzinna podróż z Polski do Kijowa, realne rozmowy z ukraińskimi operatorami, optymalizacja w warunkach wojennych i historia z życia spedytora. Poznaj potrzeby ukraińskiego rynku TSL.

Kiedy warto wybrać transport kolejowy i jakie są zalety transportu kolejowego?  | Omida Sea And Air S.A.
Kiedy warto wybrać transport kolejowy i jakie są zalety transportu kolejowego?

Dowiedz się, dlaczego warto wybrać transport kolejowy

Nowe kierunki, globalne wyzwania i Omida na podium – kulisy udanych spotkań na G7N i X2 w Tajlandii | Omida Sea And Air S.A.
Nowe kierunki, globalne wyzwania i Omida na podium – kulisy udanych spotkań na G7N i X2 w Tajlandii

Poznaj kluczowe tematy, o których rozmawialiśmy podczas G7N 7th Annual Conference w Bangkoku X2 10th Annual Conference w Pattayi.

Powrót do wszystkich artykułów