Kiedy warto wybrać transport morski i jakie są jego zalety? | Omida Sea And Air S.A.

Kiedy warto wybrać transport morski i jakie jego zalety?

Dowiedz się dlaczego warto wybrać transport morski.

PRZEWIŃ
Sea & Air Blog

Kiedy warto wybrać transport morski i jakie są zalety transportu morskiego?

Statystyki transportu morskiego za 2023 rok

W 2023 roku polskie porty morskie zanotowały rekordowe wyniki przeładunkowe. Łączny wolumen przeładunków w czterech największych portach - Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu - wyniósł 145,7 mln ton, co stanowi niemal 10% wzrost w porównaniu z rokiem 2022 (133 mln ton).

Port Gdańsk odnotował największą dynamikę wzrostu, przeładowując 81 mln ton towarów, o 19% więcej niż w 2022 roku. Kluczowy wpływ na ten wynik miały przeładunki paliw płynnych, które wzrosły o 47,5% do 37,6 mln ton. W ciągu ostatniej dekady (2013-2023) Port Gdańsk stał się najszybciej rozwijającym portem w Europie, z dynamiką wzrostu na poziomie 167%. Obecnie zajmuje 1. pozycję na Bałtyku pod względem przeładunku kontenerów (2,05 mln TEU).

Port Gdynia również odnotował wzrost o 5%, przeładowując 29,4 mln ton w 2023 roku w porównaniu z 28,2 mln ton w 2022 roku. Największy wzrost o 42,7% zaobserwowano w przeładunkach zbóż, które osiągnęły 6,7 mln ton.

Rekordowe wyniki polskich portów morskich są efektem trwających inwestycji w infrastrukturę portową, takich jak budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni i Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu. Rozbudowa dostępu od strony morskiej i modernizacja torów wodnych również przyczyniają się do zwiększenia potencjału przeładunkowego.

tabela transport morski

wykres wielkość przeładunków

Źródło: Polska-morska.pl

Kiedy warto wybrać transport morski i jakie są zalety transportu morskiego?

Transport morski to możliwość przewozu towarów zarówno importowanych, jak i eksportowanych statkiem towarowym z portów morskich na całym świecie. Ten rodzaj transportu jest dedykowany m.in. dla większości ładunków, dostaw, produktów, maszyn i materiałów. Transport morski wykorzystuje się wszędzie tam, gdzie liczy się koszt transportu, czy możliwość przewozu przedmiotów wielkogabarytowych.

Wyróżniamy:

Kiedy warto wybrać transport morski?

Odwiedziliśmy terminal DCT (Deepwater Container Terminal) mieszczący się w Porcie w Gdańsku. Jest to najbardziej rozwijający się terminal portowy w Europie co pozwala Omidzie Sea&Air na dynamiczną ekspansję.

W przeciągu 10 lat DCT podwoiło możliwości rozładunkowe. Jest w stanie obsłużyć około 3 mln TEU rocznie. Należy pamiętać, że DCT to nie tylko okno na świat dla Polski, ale także w obecnych czasach jest w stanie sprostać załadunkom z i do Ukrainy.

DCT jako pierwszy terminal umożliwił uruchomienie serwisów z bliskiego wschodu np. Szanghaj — Gdańsk w 30 dni. Omówiliśmy już trasy terminali — teraz czas na omówienie szczegółów dotyczących transportu kontenerowego.

Dlaczego warto wybrać transport morski?

Ponieważ jest to najpopularniejszy środek transportu, umożliwia najwięcej połączeń w skali światowej przy wykorzystaniu największej i najbardziej rozwiniętej infrastruktury do obsługi transportu. Jest także najtańszą metodą transportu w stosunku do transportu lotniczego i kolejowego. Kolejną cechą wpływającą na popularność transportu morskiego kontenerowego jest jego uniwersalność i dywersyfikacja, jeśli chodzi o liczbę i grupy towarowe — po ładunki płynne we flexitankach, po ładunki nienormatywne na platformach oraz ładunki standaryzowane na paletach czy skrzyniach.

Co możemy przewozić w kontenerach?

W kontekście grupy towarowej — wszystko. Możemy w nich przewozić maszyny, zabawki, żywność oraz pozostałe ładunki dobrane do potrzeb klientów. Obsługujemy także branże automotive przewożąc auta w kontenerach podczas sprowadzenia ich np. z USA. W kontenerach możemy przewozić także ciecze (przy wykorzystaniu flexitanków), czyli specjalistycznych worków umieszczonych w kontenerach. Za pomocą specjalistycznych pomp możemy ciecz wpompować i wypompować. Przy ograniczonej ilości cystern typu tank, flexitanki są świetną alternatywą gwarantującą większe bezpieczeństwo i optymalizującą procesy logistyczne związane z załadunkiem i rozładunkiem substancji płynnych.

Jakie branże powinny skorzystać z transportu morskiego?

Każda branża jest odpowiednia dla transportu morskiego. W szczególności obserwujemy zapotrzebowanie na branżę automotive, beauty, spożywczą, odzieżową i tę dotyczącą transportu zabawek. Należy pamiętać, że pomimo niedawnych wydarzeń takich jak COVID czy wypadek kontenerowca na Kanale Sueskim — transport morski kontenerowy jest wciąż najlepszą i najpopularniejszą formą przesyłu towarów.

My, jako Omida Sea&Air dzięki dywersyfikacji z innymi partnerami zza granicy, dużemu doświadczeniu oraz szerokiego spektrum usług od agencji celnej po magazyny jesteśmy w stanie sprostać najbardziej wymagającym branżom.

Co przewozimy transportem morskim?

Do najpopularniejszych towarów przewożonych transportem morskim zaliczają się:

  • maszyny
  • elektronika
  • opony
  • surowce i półprodukty o dużej masie
  • samochody
  • odzież
  • żywność
  • ładunki płynne we flexitankach
  • ładunki sypkie

Ile czasu trwa transport morski?

Czas trwania transportu morskiego jest zależny od destynacji, ilości i wymiarów towaru oraz daty. W celu ustalenia indywidualnego terminu dostawy zachęcamy do wypełnienia formularza wyceny. Standardowy czas transportu drogą morską na trasie Polska - Chiny lub Chiny - Polska wynosi około 4 tygodnie. W gorącym okresie transport morski na tym kierunku może wydłużyć się znacznie, nawet o 2 tygodnie. To oznacza, że w przypadku planu na wykorzystanie morskiej formy transportu warto rozpocząć rozmowy ze spedycją 2 tygodnie przed planowanym odbiorem towaru.

Rodzaje transportu morskiego

Transport morski należy do najpopularniejszych środków transportu w przypadku zamówień towarów dla branży automotive, maszyn, podzespołów, samochodów, surowców oraz usługi e-commerce. W spedycji wyróżniamy kilka rodzajów transportu morskiego:

Dowiedz się jakie formy organizacji transportu morskiego realizuje Port Morski w Gdyni!

Transport morski w Porcie Gdynia

Port Morski w Gdyni specjalizuje się w obsłudze ładunków drobnicowych oraz feederowych obsługiwanych przez statki o pojemności między 300 a 500 TEU (twenty-foot equivalent unit) między mniejszymi portami, na przykład w relacji Gdynia — Hamburg. Na terenie portu w Gdyni znajduje się nowy terminal pasażerski oraz kapitanat. Ponadto znajdują się tam terminale GCT oraz BTC. Terminal GCT (Gdynia Container Terminal) służący głównie do przeładunków i obsługi drobnicy i feederów wyposażony jest w 362 m nabrzeże o głębokości 13,5 m oraz 450 m nabrzeże o głębokości 11 m. Ponadto działa tam 6 suwnic nabrzeżowych oraz 14 suwnic placowych. Terminal BTC (Baltic Container Terminal) oferuje swoim klientom nadbrzeże przeładunkowe o długości 800 m oraz głębokości maksymalnej 12,7 m. W strefie przeładunkowej znajdują się także place składowe o pojemności 20.000 TEU. Aby sprawnie wykonywać wszystkie operacje logistyczne, w tym obsługę transportu pełnokontenerowego FCL gdyński Port wyposażony jest w 6 suwnic nabrzeżowych, 2 suwnice kolejowe oraz 18 suwnic placowych.

Specyfika transportu kontenerowego FCL

Transport pełnokontenerowy FCL (Full Container Load) to jedna z podstawowych metod transportu ładunku. Polega ona na wykorzystaniu całej powierzchni kontenera tylko przez jednego z odbiorców. Transport FCL jest bardzo popularną metodą podczas transportu większych ładunków, niosąc za sobą dodatkowo korzyści ekonomiczne oraz finansowe osoby zlecającej transport na przykład do portu w Hamburgu.

Charakterystyka transportu morskiego kontenerowego

Kontenery stanowią obecnie 90% światowego transportu morskiego i są doskonałym środkiem na przewożenie różnego rodzaju ładunków. Posiadamy różnego rodzaje kontenerów:

  • kontenery dry van (Uniwersalny typ kontenera przystosowany jest do wykonywania najszerszej gamy zadań transportowych)
  • kontenery do przewożenia żywności w temperaturze kontrolowanej
  • kontenery typu flat rack z otwartym dachem i bokami
  • kontenery platformy do przewożenia różnych maszyn i urządzeń

Główną cechą każdego rodzaju kontenera jest wielkość określana w stopach. W transporcie morskim wykorzystuje się przeważnie kontenery 20 - oraz 40 - stopowe. Odwiedź zakładkę zawierającą wymiary kontenerów i zapoznaj się z ich dokładną charakterystyką.

transport morski

Jak wygląda obsługa transportu morskiego kontenerowego?

Transport kontenerowy oprócz frachtu morskiego składa się także z części drogowej, która polega na podjęciu towaru od klienta oraz szeregu usług celno-spedycyjnych takich jak wykonanie odprawy, operacje portowe oraz fracht morski. To gałąź transportu stale rozwijająca się oraz zwiększająca swoje możliwości dzięki budowie coraz większych, ekologicznych i nowocześniejszych statków.

Co dzieje się po fizycznym rozładunku kontenera ze statku?

Agenci celni po rozładunku zgłaszają przybycie towaru oraz kwalifikują towar do odprawy przy zastosowaniu odpowiedniej procedury, stosując odpowiednie kody celne, aby dopasować parametry celno-skarbowe kontenera. W dalszej kolejności wykonywane są wszystkie opłaty armatorskie umożliwiające transport ładunku do klienta za pośrednictwem ekologicznego transportu Intermodalnego lub klasycznego transportu drogowego.

Kompleksowość naszych usług pozwala na jak najszersze spektrum doboru odpowiednich rozwiązań wobec klientów. Jest to także gwarancja bezpiecznego transportu ładunku oraz pewność, że wszystkie operacje wykonują specjaliści.

Rodzaje jednostek morskich wykorzystywanych do transportu:

  • statki uniwersalne
  • semikontenerowce
  • drobnicowce wielozadaniowe
  • kontenerowce
  • promowce
  • konteneropromowce
  • barkowce
  • samochodowce
  • chłodniowce
  • zbiornikowce zwane również tankowcami

Co to jest czarter statku?

Czarter statku to umowa czarterowa przewozu, która dotyczy oddania całości lub części przestrzeni ładunkowej do dyspozycji czarterującego. Na podstawie umowy czarteru są transportowane towary na określonych warunkach. Chcesz zobaczyć, na czym polega czarter statku? Nasza firma oferuje taką formę współpracy i odpowiada za cały proces na trasie od producenta do końcowego miejsca składowania. Zobacz video oraz wywiad z Dyrektorem Handlowym Omida Sea And Air S.A. - Przemysławem Gadzialskim.

Zalety transportu morskiego:

Transport drogą morską charakteryzuje się możliwością przewozu dużych i ciężkich towarów na długim dystansie.

  • tańsza alternatywa dla importu i eksportu towarów
  • mniejsze ograniczenia co do specyfiki transportowanego towaru
  • duży zasięg morskiej jednostki transportującej
  • transport wielkogabarytowy
  • łatwe połączenie transportu morskiego z kolejowym i lotniczym oraz drogowym na pierwszym i ostatnim etapie
  • możliwość skorzystania z kontenerów klimatyzowanych (reefery)

W tym miejscu poruszymy kwestie związane z tematyką wad i zalet transportu morskiego na podstawie własnych spostrzeżeń transportu i przeładunków wykonywanych w portach w Gdyni oraz Gdańsku. Przyjrzyjmy się więcej bliżej wadom i zaletom transportu morskiego oraz kilku ważnym terminom.

W procesie organizacji transportu morskiego istnieje kilka kluczowych pojęć:

  • ETA (Estimated Time of Arrival) jest to szacowany czas wpłynięcia statku do portu,
  • ETD (Estimated Time of Departure) to szacowany czas wypłynięcia statku z portu,
  • TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) to jednostka pojemności równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp,
  • Kongestia jest to definicja, którą posługują się spedytorzy lub handlowcy. Pojęcie to oznacza zator opóźniający wpłynięcia lub wypłynięcia statków.

Jakie są wady transportu morskiego?

  • estymowane daty przypłynięcia i dopłynięcia. Dokładamy wszelkich starań, aby terminy te były ściśle przestrzegane, ale zdarzają się warunki losowe, których nie można przewidzieć,
  • transport morski jest uzależniony od warunków atmosferycznych,
  • jest on zależy od sprzętu — triangulacji oraz dostępności kontenerów dopasowanych do branż.

Największe porty kontenerowe - lista:

  • Szanghaj (Azja)
  • Rotterdam (Europa)
  • Los Angeles (Ameryka Północna)
  • Santos (Ameryka Południowa)
  • Colon (Ameryka Środkowa)
  • Tanger Med (Afryka)

Największe porty kontenerowe w Europie - lista:

  • Rotterdam (Holandia)
  • Antwerpia (Belgia)
  • Hamburg (Niemcy)
  • Bremerhaven (Niemcy)
  • Piraeus (Grecja)
  • Algeciras (Hiszpania)
  • Walencja (Hiszpania)
  • Felixstowe (Wielka Brytania)

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o ładunkach transportowanych drogą morską i sprawdzić koszt transportu konkretnych towarów w określonej destynacji to zachęcamy do przesłania zapytania poprzez formularz kontaktowy. Każdego dnia w Omida Sea And Air S.A. transportujemy towary naszych klientów ze wszystkich portów morskich na świecie.

Czym jest fracht morski?

Definicja frachtu ewoluowała na przestrzeni lat. Na początku oznaczała jedynie opłatę za przewóz towarów. Obecnie to pojęcie ma szersze znaczenie i obejmuje cały proces spedycyjny i związane z nim usługi dodatkowe. Fracht morski odnosi się do przewozu towarów drogą morską, gdzie kontenery, statki i porty morskie odgrywają kluczową rolę w procesie logistycznym.

Fracht morski - cena. Od czego zależy koszt transportu kontenera morskiego?

Koszt transportu kontenera morskiego zależy od wielu czynników. Przedstawiamy kilka z nich poniżej:

  • Popularność portu: Im większą liczbę serwisów oferuje dany port, tym stawka jest mniejsza.
  • Popyt/podaż: Liczba ładunków na danym kierunku może wpłynąć na koszt przewozu towarów.
  • Typ towaru i dobrany do niego rodzaj kontenera: niektóre towary są bardziej kosztowne w transporcie niż inne. Na przykład towary wymagające specjalnych warunków przechowywania lub przewozu (takie jak towary spożywcze lub produkty chemiczne) lub przewóz dużych ładunków może być droższy w transporcie.
  • Koszty ubezpieczenia: koszty ubezpieczenia mogą być różne w zależności od wartości, destynacji i typu towaru.
  • Wymagania celne: opłaty celne i podatki od importu mogą zwiększyć koszt transportu kontenera morskiego.

Ostateczny koszt transportu kontenera morskiego jest więc wynikiem kombinacji tych i innych czynników, które muszą być dokładnie rozważone podczas kalkulacji ceny usługi.

Jak można podzielić transport morski?

Transport morski dzielimy na różne kategorie, między innymi ze względu na:

  • jego obszar: transport międzynarodowy, krajowy oraz przybrzeżny,
  • rodzaj przewożonego towaru: kontenerowy, płynny (np. ropa, gaz), towary masowe (np. zboże, ruda),
  • rodzaj statku: tankowiec (dla płynów), kontenerowiec (dla towarów w kontenerach), Ro-Ro (dla transportu pojazdów).

Istnieje wiele innych możliwych kryteriów podziału transportu morskiego, w zależności od potrzeb i wymagań danego towaru lub branży.

Spedycja morska – usługi

Spedycja morska to usługa organizacji transportu morskiego towarów dla klientów, obejmująca wiele różnych usług, takich jak koordynacja transportu, organizacja formalności celnych, magazynowanie i dystrybucja. Jest to kluczowa usługa dla międzynarodowego handlu. Znacząca część transportu międzynarodowego odbywa się drogą morską, dlatego warto rozważyć tę opcję transportu towarów.

Transport morski współcześnie

Obecnie rozwój transportu morskiego koncentruje się na zwiększeniu efektywności i redukcji emisji gazów cieplarnianych poprzez rozwój nowych technologii paliwowych, takich jak paliwa alternatywne i technologie związane z redukcją emisji CO2.

Trendy w transporcie morskim

Cyfryzacja i automatyzacja procesów

Transport morski przechodzi obecnie rewolucję cyfrową, która obejmuje wdrażanie zaawansowanych technologii w celu optymalizacji procesów i zwiększenia wydajności. Jednym z kluczowych trendów jest automatyzacja operacji portowych, takich jak załadunek i rozładunek kontenerów. Zautomatyzowane systemy transportu poziomego i pionowego, a także inteligentne systemy zarządzania terminalami znacznie przyspieszają przepływ ładunków i minimalizują przestoje.

Innym ważnym aspektem cyfryzacji jest wdrażanie systemów śledzenia ładunków w czasie rzeczywistym. Dzięki technologiom takim jak GPS, RFID i czujniki IoT, armatorzy i spedytorzy mogą monitorować dokładną lokalizację i stan ładunków podczas całej podróży morskiej. Umożliwia to lepsze planowanie i reagowanie na ewentualne opóźnienia lub problemy.

Automatyzacja w polskich portach morskich

W polskich portach morskich można zaobserwować postępującą automatyzację, choć proces ten jest wciąż w początkowej fazie. Oto kilka przykładów automatyzacji w polskich portach:

  • W 2022 roku Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa wdrożyły system do automatycznej odprawy kontenerów eksportowanych poza Unię Europejską. System ten znacznie usprawnia proces odprawy celnej i przyspiesza obsługę ładunków.
  • Polskie porty zaczynają wprowadzać cyfrowe systemy integrujące procesy odpraw ładunków. Są one niezbędne do utrzymania konkurencyjności na rynku międzynarodowym.
  • Testowane są drony do inspekcji infrastruktury portowej oraz do monitorowania stanu technicznego nabrzeży i urządzeń. Jest to element projektu badawczo-rozwojowego „System monitoringu i obserwacji terenów portowych z wykorzystaniem pływających bezzałogowych mobilnych platform badawczych”, który rozpoczął się w 2021 roku.

Źródło: Polska-morska.pl, Gospodarkamorska.pl

Zrównoważony rozwój i ekologia w transporcie morskim

Branża transportu morskiego stawia coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój i ochronę środowiska naturalnego. Jednym z kluczowych trendów jest dążenie do redukcji emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza przez statki. Armatorzy inwestują w bardziej ekologiczne paliwa, takie jak LNG (skroplony gaz ziemny) oraz w technologie ograniczające zużycie paliwa, jak systemy odzyskiwania ciepła odpadowego.

Ponadto, porty morskie wdrażają inicjatywy mające na celu zmniejszenie ich śladu węglowego, takie jak korzystanie z energii odnawialnej, optymalizacja operacji w celu ograniczenia zużycia energii oraz recykling odpadów. Coraz większą wagę przywiązuje się również do ochrony ekosystemów morskich przed zanieczyszczeniami i szkodliwym wpływem transportu morskiego.

Rozwój technologii kontenerów chłodniczych

Wraz ze wzrostem popytu na świeże produkty spożywcze i inne towary wymagające kontrolowanej temperatury, obserwuje się dynamiczny rozwój technologii kontenerów chłodniczych. Nowoczesne kontenery chłodnicze są wyposażone w zaawansowane systemy kontroli temperatury, wilgotności i atmosfery wewnętrznej, co pozwala na dłuższe i bardziej efektywne przechowywanie ładunków wrażliwych na warunki środowiskowe.

Ponadto, wprowadzane są innowacyjne rozwiązania, takie jak kontenery z panelami słonecznymi lub systemami odzyskiwania energii, co zmniejsza ich zapotrzebowanie na energię elektryczną i wpływ na środowisko. Rozwój tych technologii umożliwi w przyszłości bezpieczny transport delikatnych towarów na duże odległości, otwierając nowe możliwości handlowe.

Wyzwania związane z kongestią w kluczowych kanałach żeglugowych

Jednym z głównych wyzwań, przed którymi stoi obecnie transport morski, jest kongestia i opóźnienia w kluczowych kanałach żeglugowych na świecie. Incydenty takie jak utknięcie kontenerowca Ever Given w Kanale Sueskim w 2021 roku pokazały, jak poważne konsekwencje może mieć zablokowanie tych strategicznych szlaków handlowych.

Rosnący ruch statków i zwiększające się rozmiary jednostek pływających zwiększają ryzyko podobnych zatorów w przyszłości. Dlatego armatorzy i operatorzy portów poszukują rozwiązań, takich jak lepsze systemy nawigacji, optymalizacja ruchu statków oraz alternatywne trasy omijające wąskie gardła. Ponadto, rozważa się poszerzanie i pogłębianie niektórych kanałów, aby umożliwić swobodniejszy przepływ większych jednostek.

Co to jest import morski?

Import morski to proces importowania towarów drogą morską z innych krajów. Jest to jedna z najważniejszych form importu, ponieważ transport morski jest jednym z najtańszych i najefektywniejszych sposobów przewozu dużych ilości towarów na długie dystanse.

Transport morski w Polsce

Transport morski w Polsce odgrywa ważną rolę w międzynarodowej wymianie handlowej oraz produkcji. Polska ma dostęp do Morza Bałtyckiego, co daje możliwość korzystania z przewozów morskich na rzecz eksportu i importu.

Polskie porty morskie, takie jak Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście, odgrywają ważną rolę w transporcie morskim. W ostatnich latach w Polsce zwiększyła się rola transportu morskiego w sektorze przemysłowym. Transport morski stał się coraz bardziej atrakcyjny dla polskich przedsiębiorstw, które chcą eksportować swoje produkty na rynki zagraniczne.

Ważnym wydarzeniem dla polskiego transportu morskiego było otwarcie w 2007 roku Terminalu Kontenerowego w Gdańsku, który stał się największym tego typu terminalem w Polsce. Dzięki temu Polska zyskała nowoczesną infrastrukturę portową, która przyczyniła się do wzrostu roli transportu morskiego w polskiej gospodarce.

Podsumowując, transport morski w Polsce odgrywa ważną rolę w międzynarodowej wymianie handlowej oraz w przemysłowej produkcji. Polskie porty morskie oferują szeroki zakres usług związanych z transportem morskim, a rozwój infrastruktury portowej pozwala na dalszy wzrost tej gałęzi gospodarki.

Infrastruktura transportu morskiego

Infrastruktura transportu morskiego jest niezbędna do skutecznego i bezpiecznego przewozu towarów oraz osób drogą morską. Składa się ona z różnych elementów, takich jak porty, drogi wodne, terminale, nabrzeża, stocznie, oznakowanie nawigacyjne, systemy kontroli ruchu, a także infrastruktura łączności i informatyczna.

Infrastruktura liniowa transportu morskiego — co to jest?

Infrastruktura liniowa transportu morskiego odnosi się do sieci strukturalnych i udogodnień stworzonych w celu umożliwienia i ułatwienia transportu morskiego. Obejmuje ona różne elementy, które umożliwiają obsługę statków, przeładunek oraz zapewnienie bezpiecznego i sprawnego przepływu towarów. Oto kilka głównych składników infrastruktury liniowej transportu morskiego:

  • Porty morskie są kluczowymi elementami infrastruktury liniowej. Porty posiadają nabrzeża, terminale kontenerowe, magazyny, doki i inne udogodnienia, które umożliwiają przeprowadzanie operacji portowych.
  • Terminal kontenerowy to specjalne obszary portowe przeznaczone do obsługi i składowania kontenerów. Są wyposażone w żurawie kontenerowe, ciągniki, magazyny i inne urządzenia, które umożliwiają załadunek, rozładunek, składowanie i manipulację kontenerami.
  • Kanały i drogi wodne są ważnym elementem infrastruktury liniowej, umożliwiającym żeglugę między portami. Są to szlaki wodne, które są odpowiednio pogłębione i utrzymane w celu zapewnienia odpowiedniej głębokości i bezpiecznego ruchu statków.
  • Latarnie morskie, boje, sygnalizacja świetlna i inne systemy nawigacyjne są istotne dla bezpiecznej żeglugi morskiej. Pomagają statkom w nawigacji, ostrzegają przed niebezpieczeństwami i utrzymują odpowiednią orientację na morzu.
  • Infrastruktura lądowa, taka jak drogi dojazdowe, sieć kolejowa czy systemy logistyczne, jest ważna dla skutecznego połączenia portów z ośrodkami przemysłowymi i dystrybucyjnymi na lądzie. Zapewnia sprawną integrację transportu lądowego z transportem morskim.

Infrastruktura liniowa transportu morskiego jest kluczowym czynnikiem dla rozwinięcia i funkcjonowania efektywnego systemu żeglugowego.

Znaczenie Kanału Sueskiego dla transportu morskiego

Kanał Sueski jest kluczowym szlakiem transportu morskiego, umożliwiającym przepływ towarów między Europą a Azją oraz przemieszczanie się statków z jednego morza do drugiego. Dzięki niemu przewoźnicy mogą zaoszczędzić czas i koszty transportu, ale jego blokada lub wypadki mogą wpłynąć na opóźnienia i koszty transportu towarów.

Sytuacja związana z blokadą Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given, o długości 400 m, w marcu 2021 roku skutecznie zilustrowała, jak dużą rolę odgrywa ten wodny korytarz w światowym handlu. Zdarzenie to nie tylko spowodowało bezprecedensowe opóźnienia w dostawach i eskalację kosztów, ale również ujawniło podatności w globalnych łańcuchach dostaw. Szacuje się, że blokada wpłynęła na handel o wartości kilkudziesięciu miliardów dolarów, wprowadzając zamieszanie na rynkach finansowych i wpływając na ceny surowców.

Podsumowując, Kanał Sueski jest nie tylko kluczowym elementem infrastruktury transportowej, ale również barometrem stabilności i efektywności globalnej gospodarki. Jego rola w międzynarodowym handlu jest nie do przecenienia, a wydarzenia takie jak blokada przez Ever Given podkreślają jego krytyczne znaczenie oraz konieczność ciągłego monitorowania i inwestowania w jego infrastrukturę.

Największe porty na Bałtyku w 2023 roku

Pomimo inflacji i spowolnienia gospodarczego, porty na Bałtyku w 2023 roku przeładowały 489,5 mln ton, co stanowi wzrost o 1,5% w porównaniu z 2022 rokiem. Wzrost ten jest częściowo wynikiem obsługi ukraińskich ładunków przez porty południowego Bałtyku.

Lista największych portów na Bałtyku w 2023 roku:

  • Ust-Ługa (Rosja): 112 mln ton (spadek o 9,3%).
  • Gdańsk (Polska): 81 mln ton (wzrost o 18,7%).
  • Primorsk (Rosja): 63,1 mln ton (wzrost o 10,5%).
  • St. Petersburg (Rosja): 49,6 mln ton (wzrost o 27,8%).
  • Goteborg (Szwecja): 36,6 mln ton (spadek o 10%).
  • Szczecin-Świnoujście (Polska): 35,3 mln ton (spadek o 4%).
  • Rostock (Niemcy): ponad 30 mln ton (wzrost o 6,6%).
  • Gdynia (Polska): 29,3 mln ton (wzrost o 5%).
  • Ryga (Łotwa): 18,8 mln ton (spadek o ponad 20%).

Przeładunki kontenerowe na Bałtyku:

  • Gdańsk: 2,050 tys. TEU (spadek o 1%).
  • Kłajpeda: połowa przeładunków Gdańska, stabilny wynik.
  • St. Petersburg: wynik podobny do Kłajpedy, wzrost o ponad 13%.
  • Goteborg: 914 tys. TEU (wzrost o ponad 3%).
  • Gdynia: 873,9 tys. TEU (spadek o 4,4%).

Żegluga promowa:

  • Trelleborg (Szwecja): 827 tys. jednostek transportowych (spadek o ponad 3%).
  • Helsinki (Finlandia): 643,6 tys. jednostek (spadek o ponad 8%).
  • Tallin (Estonia): 551 tys. jednostek (spadek o 7%).
  • Gdynia: wzrost o 2%, osiągając 324,6 tys. jednostek.

Źródło: Logistyka.rp.pl

Największe porty kontenerowe w Europie w 2023 roku

  • Port Rotterdam (Holandia) - Port Rotterdam pozostaje największym portem kontenerowym w Europie. W 2023 roku przeładował rekordową liczbę 16,8 milionów TEU kontenerów, co stanowi wzrost o 16% w porównaniu z rokiem poprzednim. Port ten jest kluczowym hubem dla handlu europejskiego i globalnego, wyróżniającym się zaawansowaną technologią i głębokowodnymi terminalami zdolnymi obsłużyć największe kontenerowce.

  • Port Antwerpia (Belgia) - drugi co do wielkości port kontenerowy w Europie to Antwerpia, który w 2023 roku przeładował 14,2 miliona TEU. To wzrost o 5% w stosunku do 2022 roku. Port ten cechuje się doskonałą lokalizacją w centrum Europy i możliwością obsługi największych statków dzięki niedawnym inwestycjom.

  • Port Hamburg (Niemcy) - niemiecki port Hamburg zajmuje trzecie miejsce wśród największych portów kontenerowych Europy, z przeładunkiem na poziomie 8,9 miliona TEU w 2023 roku, co oznacza wzrost o 7% rok do roku. Wszystkie terminale kontenerowe są zintegrowane z terminalami kolejowymi, co podnosi status portu.

  • Port Algeciras (Hiszpania) - czwartym największym portem kontenerowym w Europie jest hiszpański Algeciras, który w 2023 roku przeładował 5,3 miliona TEU, odnotowując wzrost o 10% w porównaniu z rokiem poprzednim.

  • Port Walencja (Hiszpania) - piąte miejsce zajmuje również hiszpański port Walencja z wynikiem 5,1 miliona przeładowanych TEU w 2023 roku, co stanowi niewielki wzrost o 0,2% w stosunku do 2022 roku.

Jakie są największe porty kontenerowe według kontynentów?

Oto lista największych portów kontenerowych na poszczególnych kontynentach (stan na rok 2023):

  1. Azja - Port w Szanghaju (Chiny) - w 2023 roku przewiduje się, że port w Szanghaju będzie największym portem kontenerowym na świecie, z przewidywaną ilością przeładowanych kontenerów na poziomie ponad 47 milionów TEU.
  2. Europa - Port w Rotterdamie (Niderlandy) - w 2023 roku port w Rotterdamie będzie największym portem kontenerowym w Europie, z przewidywaną ilością przeładowanych kontenerów na poziomie ponad 17 milionów TEU.
  3. Ameryka Północna - Port w Los Angeles (USA) - w 2023 roku port w Los Angeles będzie największym portem kontenerowym w Ameryce Północnej, z przewidywaną ilością przeładowanych kontenerów na poziomie ponad 9,5 milionów TEU.
  4. Ameryka Południowa - Port w Santos (Brazylia) - w 2023 roku port w Santos będzie największym portem kontenerowym w Ameryce Południowej, z przewidywaną ilością przeładowanych kontenerów na poziomie ponad 4 miliony TEU.
  5. Afryka - Port w Tanger Med (Maroko) - w 2023 roku port w Tanger Med będzie największym portem kontenerowym w Afryce, z przewidywaną ilością przeładowanych kontenerów na poziomie ponad 5 milionów TEU.
  6. Australia/Oceania - Port w Melbourne (Australia) - w 2023 roku port w Melbourne będzie największym portem kontenerowym w Australii/Oceanii, z przewidywaną ilością przeładowanych kontenerów na poziomie ponad 3 miliony TEU.

Warto zauważyć, że prognozy dotyczące ilości przeładowanych kontenerów w poszczególnych portach mogą ulec zmianie w zależności od sytuacji rynkowej i globalnych trendów handlowych.

Jakie są porty kontenerowe w Polsce?

W Polsce znajdują się porty kontenerowe w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, a także za niedługo w Świnoujściu. Obecnie, budowa głębokowodnych terminali w Świnoujściu jest jednym z najważniejszych projektów inwestycyjnych w Polsce (dane na maj 2023). Dzięki temu port w Świnoujściu będzie mógł stać się hubem przeładunkowym, obsługującym największe jednostki pływające, jakie są w stanie operować na Bałtyku.

Miasta, w których obecnie znajdują się działające porty w Polsce to:

  • Gdańsk: Baltic HUB (wcześniej DCT - Deepwater Container Terminal) ; GTK (Gdański Terminal Kontenerowy).
  • Gdynia: GCT (Gdynia Container Terminal); BCT (Baltic Container Terminal); BTDG (Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia).
  • Szczecin: OT Port Gdynia (wcześniej: DB PS - DB Port Szczecin).

Nowości w transporcie morskim w Polsce

Port w Elblągu

Trwa modernizacji portu morskiego w Elblągu, która ma na celu zwiększenie jego potencjału przeładunkowego i dostosowanie do obsługi większych jednostek. Kluczowym elementem inwestycji jest budowa obrotnicy dla statków o długości do 200 metrów, co umożliwi bezpieczne i sprawne manewrowanie jednostek w obrębie portu. Projekt obejmuje również przebudowę nabrzeża Wyspowego Przyczółka Żeglugi Wielkiej, co pozwoli na cumowanie większych statków. Dodatkowo planowana jest rozbudowa infrastruktury drogowej i kolejowej, co ułatwi transport ładunków z portu i do portu.

Modernizacja portu w Elblągu jest częścią szerszego planu rozwoju infrastruktury portowej w Polsce, mającego na celu zwiększenie konkurencyjności polskich portów na rynku międzynarodowym. Inwestycje te mają również na celu poprawę bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej portu.

port w Elblągu Źródło: Zarząd Portu Morskiego Elbląg

Nowe nabrzeże w porcie Szczecin

Oddano do użytku nowe nabrzeże w porcie w Szczecinie. Nabrzeże Dąbrowieckie, o długości 289 metrów i głębokości technicznej 10,5 metra, zostało wyposażone w nowoczesne urządzenia do przeładunku towarów chemicznych płynnych oraz system ochrony środowiska. Może obsługiwać statki o długości 170 metrów, szerokości 27,9 metra i zanurzeniu 9,7 metra.

Świnoujście Źródło: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Początkowo będzie służyć głównie do przeładunku kwasu siarkowego, ale w przyszłości może być wykorzystane do innych towarów. Inwestycja ta jest częścią większego projektu modernizacji portu w Szczecinie, mającego na celu zwiększenie jego konkurencyjności i możliwości przeładunkowych.

Źródło: Rynekinfrastruktury.pl

Wycena Transportu Morskiego

Transport morski to doskonałe rozwiązanie w zakresie importu i eksportu dużej ilości towarów. W odpowiedzi na rosnące potrzeby logistyczne producentów oraz importerów, realizujemy usługi transportowe, dostosowane do indywidualnych wymagań Twojego biznesu. Wybierz najlepsze rozwiązanie dla Twojej przesyłki. Wyceń swój transport za pomocą formularza kontaktowego.

Przeczytaj również

Co to jest transport lotniczy i jakie są jego zalety? | Omida Sea And Air S.A.
Co to jest transport lotniczy i jakie są jego zalety?

Transport lotniczy to inaczej transport powietrzny, który jest przeznaczony do eksportu oraz importu towarów w możliwie najkrótszym czasie, odbywający się na statku powietrznym.

Październik pełen wydarzeń | Omida Sea And Air S.A.
Październik pełen wydarzeń

Październik był dla Omida Sea And Air pełen inspirujących wydarzeń!

Nasza drużyna uczestniczyła w II Memoriale Waldemara Klinka  | Omida Sea And Air S.A.
Nasza drużyna uczestniczyła w II Memoriale Waldemara Klinka

Przedstawiciele #OmidaTeam uczestniczyli w II Memoriale Waldemara Klinka w Olsztynie. Zobaczcie fotorelację z tego wydarzenia.

Jesteśmy jednym z głównych sponsorów II Memoriału Waldemara Klinka | Omida Sea And Air S.A.
Jesteśmy jednym z głównych sponsorów II Memoriału Waldemara Klinka

Tegoroczny turniej tenisa odbędzie się w dniach 13-14 lipca 2024 roku w Olsztynie

Powrót do wszystkich artykułów
  • Transport
    • Transport Morski
    • Transport Lotniczy
    • Transport Kolejowy
  • Usługi
  • Firma
  • Klient
  • Blog
  • Kariera
  • Kontakt
    • 🇵🇱 Polski🇬🇧 English🇺🇦 Українська мова
Omida Sea And Air S.A.
Copyright © Omida Sea And Air S.A. 2012 - 2024
| Wszelkie prawa zastrzeżone