Kiedy warto wybrać transport morski i jakie są zalety transportu morskiego? | Omida Sea And Air S.A.

Kiedy warto wybrać transport morski i jakie zalety transportu morskiego?

Dowiedz się dlaczego warto wybrać transport morski.

PRZEWIŃ
Sea & Air Blog

Kiedy warto wybrać transport morski i jakie są zalety transportu morskiego?

Kiedy warto wybrać transport morski i jakie są zalety transportu morskiego?

Transport morski to możliwość przewozu towarów zarówno importowanych, jak i eksportowanych statkiem towarowym z portów morskich na całym świecie. Ten rodzaj transportu jest dedykowany m.in. dla większości ładunków, dostaw, produktów, maszyn i materiałów. Transport morski wykorzystuje się wszędzie tam, gdzie liczy się koszt transportu, czy możliwość przewozu przedmiotów wielkogabarytowych.

Wyróżniamy:

Kiedy warto wybrać transport morski?

Odwiedziliśmy terminal DCT (Deepwater Container Terminal) mieszczący się w Porcie w Gdańsku. Jest to najbardziej rozwijający się terminal portowy w Europie co pozwala Omidzie Sea&Air na dynamiczną ekspansję.

W przeciągu 10 lat DCT podwoiło możliwości rozładunkowe. Jest w stanie obsłużyć około 3 mln TEU rocznie. Należy pamiętać, że DCT to nie tylko okno na świat dla Polski, ale także w obecnych czasach jest w stanie sprostać załadunkom z i do Ukrainy.

DCT jako pierwszy terminal umożliwił uruchomienie serwisów z bliskiego wschodu np. Szanghaj — Gdańsk w 30 dni. Omówiliśmy już trasy terminali — teraz czas na omówienie szczegółów dotyczących transportu kontenerowego.

Dlaczego warto wybrać transport morski?

Ponieważ jest to najpopularniejszy środek transportu, umożliwia najwięcej połączeń w skali światowej przy wykorzystaniu największej i najbardziej rozwiniętej infrastruktury do obsługi transportu. Jest także najtańszą metodą transportu w stosunku do transportu lotniczego i kolejowego. Kolejną cechą wpływającą na popularność transportu morskiego kontenerowego jest jego uniwersalność i dywersyfikacja, jeśli chodzi o liczbę i grupy towarowe — po ładunki płynne we flexitankach, po ładunki nienormatywne na platformach oraz ładunki standaryzowane na paletach czy skrzyniach.

Co możemy przewozić w kontenerach?

W kontekście grupy towarowej — wszystko. Możemy w nich przewozić maszyny, zabawki, żywność oraz pozostałe ładunki dobrane do potrzeb klientów. Obsługujemy także branże automotive przewożąc auta w kontenerach podczas sprowadzenia ich np. z USA. W kontenerach możemy przewozić także ciecze (przy wykorzystaniu flexitanków), czyli specjalistycznych worków umieszczonych w kontenerach. Za pomocą specjalistycznych pomp możemy ciecz wpompować i wypompować. Przy ograniczonej ilości cystern typu tank, flexitanki są świetną alternatywą gwarantującą większe bezpieczeństwo i optymalizującą procesy logistyczne związane z załadunkiem i rozładunkiem substancji płynnych.

Jakie branże powinny skorzystać z transportu morskiego?

Każda branża jest odpowiednia dla transportu morskiego. W szczególności obserwujemy zapotrzebowanie na branżę automotive, beauty, spożywczą, odzieżową i tę dotyczącą transportu zabawek. Należy pamiętać, że pomimo niedawnych wydarzeń takich jak COVID czy wypadek kontenerowca na Kanale Sueskim — transport morski kontenerowy jest wciąż najlepszą i najpopularniejszą formą przesyłu towarów.

My, jako Omida Sea&Air dzięki dywersyfikacji z innymi partnerami zza granicy, dużemu doświadczeniu oraz szerokiego spektrum usług od agencji celnej po magazyny jesteśmy w stanie sprostać najbardziej wymagającym branżom.

Co przewozimy transportem morskim?

Do najpopularniejszych towarów przewożonych transportem morskim zaliczają się:

  • maszyny
  • elektronika
  • opony
  • surowce i półprodukty o dużej masie
  • samochody
  • odzież
  • żywność
  • ładunki płynne we flexitankach
  • ładunki sypkie

Ile czasu trwa transport morski?

Czas trwania transportu morskiego jest zależny od destynacji, ilości i wymiarów towaru oraz daty. W celu ustalenia indywidualnego terminu dostawy zachęcamy do wypełnienia formularza wyceny. Standardowy czas transportu drogą morską na trasie Polska - Chiny lub Chiny - Polska wynosi około 4 tygodnie. W gorącym okresie transport morski na tym kierunku może wydłużyć się znacznie, nawet o 2 tygodnie. To oznacza, że w przypadku planu na wykorzystanie morskiej formy transportu warto rozpocząć rozmowy ze spedycją 2 tygodnie przed planowanym odbiorem towaru.

Rodzaje transportu morskiego

Transport morski należy do najpopularniejszych środków transportu w przypadku zamówień towarów dla branży automotive, maszyn, podzespołów, samochodów, surowców oraz usługi e-commerce. W spedycji wyróżniamy kilka rodzajów transportu morskiego:

· Transport Morski kontenerowy FCL (full container load) · Transport Morski drobnicowy LCL (less container load) · Transport Multimodalny (przewóz towarów z wykorzystaniem dwóch lub więcej rodzajów transportu np. transportu lotniczego, transportu drogowego, transportu kolejowego).

Dowiedz się jakie formy organizacji transportu morskiego realizuje Port Morski w Gdyni!

Transport morski w Porcie Gdynia

Port Morski w Gdyni specjalizuje się w obsłudze ładunków drobnicowych oraz feederowych obsługiwanych przez statki o pojemności między 300 a 500 TEU (twenty-foot equivalent unit) między mniejszymi portami, na przykład w relacji Gdynia — Hamburg. Na terenie portu w Gdyni znajduje się nowy terminal pasażerski oraz kapitanat. Ponadto znajdują się tam terminale GCT oraz BTC. Terminal GCT (Gdynia Container Terminal) służący głównie do przeładunków i obsługi drobnicy i feederów wyposażony jest w 362 m nabrzeże o głębokości 13,5 m oraz 450 m nabrzeże o głębokości 11 m. Ponadto działa tam 6 suwnic nabrzeżowych oraz 14 suwnic placowych. Terminal BTC (Baltic Container Terminal) oferuje swoim klientom nadbrzeże przeładunkowe o długości 800 m oraz głębokości maksymalnej 12,7 m. W strefie przeładunkowej znajdują się także place składowe o pojemności 20.000 TEU. Aby sprawnie wykonywać wszystkie operacje logistyczne, w tym obsługę transportu pełnokontenerowego FCL gdyński Port wyposażony jest w 6 suwnic nabrzeżowych, 2 suwnice kolejowe oraz 18 suwnic placowych.

Specyfika transportu kontenerowego FCL

Transport pełnokontenerowy FCL (Full Container Load) to jedna z podstawowych metod transportu ładunku. Polega ona na wykorzystaniu całej powierzchni kontenera tylko przez jednego z odbiorców. Transport FCL jest bardzo popularną metodą podczas transportu większych ładunków, niosąc za sobą dodatkowo korzyści ekonomiczne oraz finansowe osoby zlecającej transport na przykład do portu w Hamburgu.

Charakterystyka transportu morskiego kontenerowego

Kontenery stanowią obecnie 90% światowego transportu morskiego i są doskonałym środkiem na przewożenie różnego rodzaju ładunków. Posiadamy różnego rodzaje kontenerów:

  • kontenery dry van (Uniwersalny typ kontenera przystosowany jest do wykonywania najszerszej gamy zadań transportowych)
  • kontenery do przewożenia żywności w temperaturze kontrolowanej
  • kontenery typu flat rack z otwartym dachem i bokami
  • kontenery platformy do przewożenia różnych maszyn i urządzeń

Główną cechą każdego rodzaju kontenera jest wielkość określana w stopach. W transporcie morskim wykorzystuje się przeważnie kontenery 20 - oraz 40 - stopowe. Odwiedź zakładkę zawierającą wymiary kontenerów i zapoznaj się z ich dokładną charakterystyką.

Jak wygląda obsługa transportu morskiego kontenerowego?

Transport kontenerowy oprócz frachtu morskiego składa się także z części drogowej, która polega na podjęciu towaru od klienta oraz szeregu usług celno-spedycyjnych takich jak wykonanie odprawy, operacje portowe oraz fracht morski. To gałąź transportu stale rozwijająca się oraz zwiększająca swoje możliwości dzięki budowie coraz większych, ekologicznych i nowocześniejszych statków.

Co dzieje się po fizycznym rozładunku kontenera ze statku?

Agenci celni po rozładunku zgłaszają przybycie towaru oraz kwalifikują towar do odprawy przy zastosowaniu odpowiedniej procedury, stosując odpowiednie kody celne, aby dopasować parametry celno-skarbowe kontenera. W dalszej kolejności wykonywane są wszystkie opłaty armatorskie umożliwiające transport ładunku do klienta za pośrednictwem ekologicznego transportu Intermodalnego lub klasycznego transportu drogowego.

Kompleksowość naszych usług pozwala na jak najszersze spektrum doboru odpowiednich rozwiązań wobec klientów. Jest to także gwarancja bezpiecznego transportu ładunku oraz pewność, że wszystkie operacje wykonują specjaliści.

Rodzaje jednostek morskich wykorzystywanych do transportu:

  • statki uniwersalne
  • semikontenerowce
  • drobnicowce wielozadaniowe
  • kontenerowce
  • promowce
  • konteneropromowce
  • barkowce
  • samochodowce
  • chłodniowce
  • zbiornikowce zwane również tankowcami

Co to jest czarter statku?

Czarter statku to umowa czarterowa przewozu, która dotyczy oddania całości lub części przestrzeni ładunkowej do dyspozycji czarterującego. Na podstawie umowy czarteru są transportowane towary na określonych warunkach. Chcesz zobaczyć, na czym polega czarter statku? Nasza firma oferuje taką formę współpracy i odpowiada za cały proces na trasie od producenta do końcowego miejsca składowania. Zobacz video oraz wywiad z Dyrektorem Handlowym Omida Sea And Air S.A. - Przemysławem Gadzialskim.

Zalety transportu morskiego:

Transport drogą morską charakteryzuje się możliwością przewozu dużych i ciężkich towarów na długim dystansie.

  • tańsza alternatywa dla importu i eksportu towarów
  • mniejsze ograniczenia co do specyfiki transportowanego towaru
  • duży zasięg morskiej jednostki transportującej
  • transport wielkogabarytowy
  • łatwe połączenie transportu morskiego z kolejowym i lotniczym oraz drogowym na pierwszym i ostatnim etapie
  • możliwość skorzystania z kontenerów klimatyzowanych (reefery)

W tym miejscu poruszymy kwestie związane z tematyką wad i zalet transportu morskiego na podstawie własnych spostrzeżeń transportu i przeładunków wykonywanych w portach w Gdyni oraz Gdańsku. Przyjrzyjmy się więcej bliżej wadom i zaletom transportu morskiego oraz kilku ważnym terminom.

W procesie organizacji transportu morskiego istnieje kilka kluczowych pojęć:

  • ETA (Estimated Time of Arrival) jest to szacowany czas wpłynięcia statku do portu,
  • ETD (Estimated Time of Departure) to szacowany czas wypłynięcia statku z portu,
  • TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) to jednostka pojemności równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp,
  • Kongestia jest to definicja, którą posługują się spedytorzy lub handlowcy. Pojęcie to oznacza zator opóźniający wpłynięcia lub wypłynięcia statków.

Jakie są wady transportu morskiego?

  • estymowane daty przypłynięcia i dopłynięcia. Dokładamy wszelkich starań, aby terminy te były ściśle przestrzegane, ale zdarzają się warunki losowe, których nie można przewidzieć,
  • transport morski jest uzależniony od warunków atmosferycznych,
  • jest on zależy od sprzętu — triangulacji oraz dostępności kontenerów dopasowanych do branż.

Największe porty kontenerowe:

  • Szanghaj (Azja)
  • Rotterdam (Europa)
  • Los Angeles (Ameryka Północna)
  • Santos (Ameryka Południowa)
  • Colon (Ameryka Środkowa)
  • Tanger Med (Afryka)

Największe porty kontenerowe w Europie:

  • Rotterdam (Holandia)
  • Antwerpia (Belgia)
  • Hamburg (Niemcy)
  • Bremerhaven (Niemcy)
  • Piraeus (Grecja)
  • Algeciras (Hiszpania)
  • Walencja (Hiszpania)
  • Felixstowe (Wielka Brytania)

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o ładunkach transportowanych drogą morską i sprawdzić koszt transportu konkretnych towarów w określonej destynacji to zachęcamy do przesłania zapytania poprzez formularz kontaktowy. Każdego dnia w Omida Sea And Air S.A. transportujemy towary naszych klientów ze wszystkich portów morskich na świecie.

Powrót do wszystkich artykułów
  • Transport
    • Transport Morski
    • Transport Lotniczy
    • Transport Lądowy
  • Usługi
  • Firma
  • Klient
  • Blog
  • Kariera
  • Kontakt
    • 🇵🇱 Polski🇬🇧 English🇺🇦 Українська мова
Omida Sea And Air S.A.
Copyright © Omida Sea And Air S.A. 2012 - 2023
| Wszelkie prawa zastrzeżone
Przeglądając tę stronę, zgadzasz się na używanie plików Cookies. Więcej na Ochrona Danych