Transport kolejowy, będący istotnym elementem branży TSL, odgrywa kluczową rolę w globalnym systemie przewozu towarów. Choć często kojarzony głównie z transportem pasażerskim, transport kolejowy oferuje szeroki zakres korzyści w kontekście przewozu towarów. Warto zgłębić ten temat, ponieważ ma on znaczący wpływ na efektywność i zrównoważone działania logistyczne.
Na tej stronie przeczytasz między innymi o tym:
- Jakie są zalety i wady transportu kolejowego,
- Jakie towary są najczęściej przewożone koleją,
- Jakie są najważniejsze trendy i innowacje w dziedzinie transportu kolejowego?
- Czym jest Jedwabny Szlak, Nowy Jedwabny Szlak i Europejski Obszar Kolejowy.
Przygotowaliśmy obszerny zbiór odpowiedzi na te i wiele innych pytań, aby pomóc Ci lepiej zrozumieć i docenić znaczenie transportu kolejowego w branży TSL. Poznasz korzyści ekonomiczne, ekologiczne i logistyczne, jakie niesie ze sobą ten rodzaj transportu, a także zdobędziesz praktyczne wskazówki dotyczące organizacji przewozu towarów koleją. Zapraszamy również do obejrzenia video, w którym Wojciech - Rail Freight Manager opowiedział o tym jak zmienia się transport kolejowy w 2024 roku oraz dlaczego Nowy Jedwabny Szlak staje się dynamiczną alternatywą w logistyce między Chinami a Europą:
Transport kolejowy – czym jest, kiedy warto wybrać ten rodzaj transportu i jakie są jego zalety?
Początkowo kolej służyła głównie do przewozu pasażerów, jednak wraz z upływem czasu rozpoczęto wykorzystywać ten środek transportu również w celu poprawy płynności dostaw. Ważnymi czynnikami stało się przyspieszenie transportu oraz zwiększenie efektywności wykorzystania potencjału kolei poprzez zwiększenie ilości przewożonych ładunków. W firmie Omida Sea And Air posiadamy własną agencję celną, której działania dodatkowo usprawniają wszystkie procesy logistyczne związane z planowaniem i realizowaniem transportu kolejowego poza granice Polski.
Co to transport kolejowy?
Transport kolejowy jest gałęzią transportu, która znalazła zastosowanie podczas przewozu osób lub ładunków, z wykorzystaniem do tego celu środków transportu kolejowego, którymi są: zestaw lokomotywa z wagonami lub zestaw trakcyjny. Początki kolejnictwa sięgają końca XVIII wieku. Transport kolejowy, podobnie jak transport drogowy, najogólniej można podzielić na dwie grupy: transport towarowy i transport pasażerski.
Źródło: Środki transportu A.28., Część 1, Kacperczyk Radosław, Wydawnictwo Difin
Jakie są rodzaje transportu kolejowego?
Ze względu na różnorodność przewożonych ładunków oraz coraz większe zapotrzebowanie transport kolejowy dopasował się do przewożenia różnych towarów. Podstawowy podział transportu kolejowego ze względu na typy ładunków prezentuje się następująco:
Transport pełnowagonowy - inaczej nazywany konwencjonalnym. Tym rodzajem przewozu ładunków można przewieźć niemal każdy rodzaj towarów, jednak najczęściej wykorzystuje się je do transportu ładunków stałych w wagonach różnego rodzaju np. otwartych lub krytych. Do ładunków przewożonych w transporcie pełnowagonowym należą m.in.: węgiel, stal, rudy miedzi i żelaza, zboże, chemia, paliwa.
Transport kontenerowy - w przypadku transportu kontenerowego ładunki są przewożone na otwartych, zabezpieczonych platformach, na których stawiane są kontenery. Załadunek ma miejsce najczęściej w porcie, a towar transportowany jest do miejsca docelowego. Istotną cechą transportu kontenerowego jest brak konieczności przeładowania towaru, więc coraz częściej transportem multimodalnym przewozi się także towary Nowym Jedwabnym Szlakiem z Chin do Europy.
Transport drobnicowy – tym rodzajem transportu przewozi się przesyłki o niewielkich gabarytach, paczki, palety i podobne im ładunki, których objętość jest niewystarczająca do zapełnienia całego kontenera.. Cenę każdego ładunku należy rozpatrywać indywidualnie, a zależy ona od objętości (podanej w m3) i wagi towaru wyrażonej w kg.
Sprawdź nasz film, w którym Wojciech opowiedział o tym, jak zorganizować transport kolejowy z Chin do Europy - Nowym Jedwabnym Szlakiem:
Jakie są rodzaje torów podczas transportowania ładunków koleją?
Dokonano podziału transportu konwencjonalnego, ze względu na rodzaje torów, po których poruszają się pociągi:
– kolej wąskotorowa posiadająca rozstaw szyn mniejszy niż 14,35 cm, – kolej normalnotorowa, której rozstaw szyn wynosi 14,35 cm, – kolej szerokotorowa, gdzie szyny są większe niż 14,35 cm, – kolej linowo-terenowa wykorzystująca tradycyjne szyny, dodatkowo wspomagana przez linę ciągnącą, – kolej zębata, w której między szynami umieszczona jest dodatkowa szyna zębata. Dzięki temu zabiegowi pociąg może pokonywać duże spadki oraz wzniesienia terenu.
Jakie są zalety transportu kolejowego?
Zalety transportu kolejowego:
- niższa cena transportu kolejowego od transportu lotniczego,
- duża ładowność pociągu uzasadniona dużą liczbą wagonów towarowych,
- elastyczność w ilości przewożonego towaru,
- możliwość przewożenia różnorodności towarów — dopasowanych do odpowiednich typów wagonów,
- ekologiczność, która przekłada się na niższą emisję CO2,
- ograniczenie ryzyka kradzieży ładunku oraz wypadku pociągu.
Zapraszamy do obejrzenia wideo, w którym Wojciech – opowiedział o tym, kiedy i dlaczego warto wybrać transport kolejowy.
Co można przewozić za pomocą transportu kolejowego?
Transport kolejowy umożliwia przewóz różnorodnych towarów, w tym:
- Produkty przemysłowe: Wagonami kolejowymi można przewozić maszyny, sprzęt, elementy konstrukcyjne, chemikalia, materiały budowlane i inne produkty przemysłowe.
- Surowce i paliwa: Transport kolejowy jest wykorzystywany do przewozu węgla, rudy, ropy naftowej, gazu ziemnego, drewna i innych surowców naturalnych.
- Produkty rolne: Kolej umożliwia przewóz zboża, cukru, oleju roślinnego, mięsa, mleka i innych produktów rolnych.
- Towary konsumpcyjne: Przez transport kolejowy można dostarczać żywność, napoje, ubrania, elektronikę, meble i inne towary konsumpcyjne do sklepów i magazynów.
- Kontenery i intermodalne przesyłki: Transport kolejowy jest popularny w przewozie kontenerów, zarówno na skalę krajową, jak i międzynarodową. Pozwala to na efektywne połączenie z innymi środkami transportu, takimi jak statki i ciężarówki.
W praktyce transport kolejowy może przewozić niemal każdy towar, który można odpowiednio zapakować i dostosować do wymogów bezpieczeństwa i przepisów dotyczących transportu.
Niezależnie od rodzaju towaru, który potrzebujesz przewieźć, możesz polegać na liderze transportu kolejowego – Omida Sea And Air. Skontaktuj się z nami już dziś, aby omówić swoje potrzeby transportowe i otrzymać konkurencyjną ofertę.
Na co zwrócić uwagę, organizują transport kolejowy z Chin do Europy?
Istotną informacją w przypadku organizacji transportu jest ustalenie trasy przewozu towaru z uwzględnieniem tras międzynarodowych, ponieważ mogą pojawiać się różnice w szerokości torów, o których pisaliśmy w poprzednim punkcie. Różny rozstaw szyn może wymuszać konieczność przeładunku, co może wydłużyć czas przewozu.
Przy organizacji transportu kolejowego z Chin do Europy, należy zwrócić także uwagę na:
- Wybór solidnego operatora logistycznego.
- Określenie optymalnych terminów.
- Przygotowanie niezbędnych dokumentów celnych.
- Zapewnienie odpowiedniego zabezpieczenia i ubezpieczenia przesyłek.
- Monitorowanie i śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym.
Dokładne planowanie i profesjonalne wsparcie są kluczowe dla udanego transportu kolejowego na tej trasie.
Jeśli szukasz profesjonalnego partnera do organizacji transportu kolejowego z Chin do Europy, skontaktuj się z Omida Sea&Air. Zapewniamy kompleksowe usługi logistyczne, precyzyjne planowanie i ścisłe monitorowanie przewozów. Skorzystaj z naszego doświadczenia i ekspertyzy, aby zapewnić sprawną i bezpieczną przesyłkę.
Ponadto zachęcamy do obejrzenia naszego filmu, aby dowiedzieć się dokładnie, na co jeszcze należy zwrócić uwagę, organizując transport kolejowy na trasie Chiny-Europa.
Ile trwa transport kolejowy z Chin?
Czas transportu w relacji terminal-terminal wynosi w zależności od miejsca załadunku od 12 do 16 dni, co sprawia, że transport kolejowy z Chin jest o połowę szybszy niż oceaniczny.
Najkrótsze czasy przewozu są osiągane przez pociągi, korzystające z tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku (New Silk Road), zwanego również Inicjatywą Pasa i Szlaku, który biegnie z Chin przez Kazachstan, Rosję, Białoruś i Polskę.
Zalety połączeń kolejowych Chiny-Europa.
Kolej to obecnie najbardziej dynamicznie rozwijająca się gałąź logistyki. W ostatnim czasie transport kolejowy z Chin stał się coraz bardziej popularny na europejskim rynku, a importerzy coraz chętniej korzystają z tego rozwiązania.
Jest to atrakcyjna alternatywa dla innych sposobów transportu towarów, ponieważ jest szybsza niż transport morski, a jednocześnie znacznie tańsza niż transport lotniczy. Ponadto transport kolejowy zapewnia większą odporność na zakłócenia w łańcuchach logistycznych. W obliczu licznych wyzwań, takich jak zmiany w warunkach pogodowych, kryzysy zdrowotne czy problemy polityczne, China-Europe Railway Express utrzymuje stosunkowo stabilne i płynne operacje.
Jeśli szukasz zaufanego partnera do organizacji transportu kolejowego z Chin do Europy, Omida Sea&Air jest do Twojej dyspozycji. Oferujemy kompleksowe usługi logistyczne, w tym profesjonalny transport kolejowy na podanej trasie. Dynamicznie rozwijający się transport kolejowy z Chin stał się dla naszych Klientów alternatywą dla połączeń morskich. Zrealizowaliśmy już setki transportów kolejowych na tej trasie, w związku z czym, dzięki naszemu doświadczeniu i wiedzy branżowej zapewniamy sprawną i bezpieczną przesyłkę towarów. Skorzystaj z naszych usług i dołącz do grona zadowolonych klientów. Skontaktuj się z nami już dziś, aby omówić swoje wymagania logistyczne i otrzymać konkurencyjną ofertę.
Czym jest Jedwabny Szlak?
Jedwabny Szlak to starożytna sieć szlaków handlowych, która łączyła Europę i Azję. Nazwa szlaku pochodzi od jedwabiu, który był jednym z najważniejszych towarów transportowanych na tej trasie. Jedwabny Szlak był ważnym szlakiem handlowym już od II w. p.n.e. i był używany przez setki lat przez kupców, którzy transportowali towary takie jak jedwab, przyprawy, porcelana, broń, końskie i wielbłądzie futra oraz złoto i srebro. Szlak ten przyczynił się do rozwoju handlu, kultury i wymiany między krajami i był jednym z najważniejszych elementów wzajemnej komunikacji między Wschodem a Zachodem. Obecnie termin "Jedwabny Szlak" jest często używany w odniesieniu do nowoczesnych sieci transportowych, takich jak New Silk Road, które łączą Chiny z Europą i Azją, w celu przewozu towarów między tymi regionami.
W jakich kierunkach odbywa się transport na Jedwabnym Szlaku?
Połączenia kolejowe na Kolejowym Jedwabnym Szlaku odbywają się w dwóch kierunkach: z Chin do Europy (Westbound) oraz z Europy do Chin (Eastbound).
Czym jest New Silk Road?
New Silk Road, czyli Nowy Jedwabny Szlak, to sieć szlaków transportowych, która łączy Chiny z Europą i Azją Środkową. Jest to nowoczesna wersja tradycyjnego Jedwabnego Szlaku, który był ważnym szlakiem handlowym w starożytności
New Silk Road składa się z różnych połączeń kolejowych, drogowych i morskich, które umożliwiają przewóz towarów między Chinami a Europą. W ramach New Silk Road można wyróżnić kilka tras, w tym połączenia z Chinami przez Kazachstan, Rosję, Białoruś, Polskę, do Niemiec, Francji i Włoch. Nowy Jedwabny Szlak stał się ważnym elementem chińskiej strategii zwiększenia swojego wpływu gospodarczego na światowej scenie, a także wzmocnienia współpracy handlowej z Europą i Azją.
Z jakimi terminalami w Chinach Europa posiada połączenia transportu kolejowego?
W Chinach istnieje wiele terminali kolejowych, które obsługują połączenia transportu kolejowego z Europą. Niektóre z najważniejszych terminali to:
- Terminal kolejowy w Chengdu - łączy Europę z południowo-zachodnią częścią Chin.
- Terminal kolejowy w Zhengzhou - obsługuje połączenia między Europą a Chinami Środkowymi.
- Terminal kolejowy w Suzhou - zapewnia połączenia między Europą a wschodnią częścią Chin.
- Terminal kolejowy w Wuhan - zapewnia połączenia między Europą a południowo-wschodnią częścią Chin.
- Terminal kolejowy w Chongqing - obsługuje połączenia między Europą a południowo-zachodnią częścią Chin.
Wszystkie te terminale umożliwiają przewóz towarów drogą kolejową między Europą a Chinami.
Czym jest Europejski Obszar Kolejowy?
Europejski Obszar Kolejowy (ang. European Rail Traffic Area, ERTMS) to inicjatywa Europejskiej Unii Kolejowej mająca na celu stworzenie jednolitego, interoperacyjnego i bezpiecznego systemu kontroli ruchu kolejowego we wszystkich krajach Unii Europejskiej. System ten obejmuje m.in. centralny system sterowania ruchem kolejowym, systemy sygnalizacji oraz urządzenia pokładowe i naziemne, które zapewniają bezpieczeństwo ruchu kolejowego. ERTMS został wdrożony w kilku krajach europejskich i jest stopniowo wprowadzany we wszystkich krajach UE. Dzięki ERTMS ma być możliwe uzyskanie większej wydajności i bezpieczeństwa transportu kolejowego, co pozwoli na zwiększenie konkurencyjności tej formy transportu w Europie.
Jakie są założenia Europejskiego Obszaru Kolejowego?
ERMTS ma kilka założeń, które mają na celu stworzenie jednolitego, interoperacyjnego i bezpiecznego systemu kontroli ruchu kolejowego we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Przedstawiamy niektóre z nich:
- Interoperacyjność - ERTMS ma umożliwić działanie systemów sterowania ruchem kolejowym między różnymi krajami bez konieczności stosowania dodatkowych urządzeń i systemów.
- Bezpieczeństwo - ERTMS ma zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego dzięki zastosowaniu jednolitych standardów i norm w zakresie sygnalizacji, kontroli ruchu i sterowania.
- Zwiększenie wydajności - ERTMS ma usprawnić ruch kolejowy, poprawić punktualność i czas podróży, a także zwiększyć przepustowość linii kolejowych.
- Ułatwienie przewozów międzynarodowych - ERTMS ma usunąć bariery techniczne i administracyjne, co ułatwi przewozy międzynarodowe na obszarze całej Unii Europejskiej.
- Dostosowanie do nowych technologii - ERTMS ma umożliwić wykorzystanie najnowszych technologii w zakresie telekomunikacji i informatyki w sektorze kolejowym.
Celem ERTMS jest stworzenie jednolitego europejskiego systemu sterowania ruchem kolejowym, który umożliwi bezpieczne, wydajne i konkurencyjne funkcjonowanie transportu kolejowego we wszystkich krajach UE.
Aktualności ze świata - ważne informacje dla transportu kolejowego
Nowe inwestycje w infrastrukturę kolejową w Europie
Rail Baltica
Projekt Rail Baltica zakłada budowę linii kolejowej dużych prędkości łączącej Polskę z krajami bałtyckimi do 2030 roku. Inwestycja ta umożliwi szybkie połączenie kolejowe między Warszawą a Rygą, Tallinem i Helsinkami. Czas przejazdu pociągiem z Warszawy do Rygi skróci się do zaledwie 5 godzin. Rail Baltica zwiększy potencjał gospodarczy regionu oraz bezpieczeństwo krajów bałtyckich poprzez zintegrowanie ich z europejską siecią kolejową.
Źródło infografik: Rail-baltica.pl
Korytarz Bałtyk-Adriatyk
Korytarz Bałtyk-Adriatyk to kluczowa inwestycja w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), mająca na celu stworzenie efektywnego połączenia kolejowego między Morzem Bałtyckim a Adriatykiem. Projekt obejmuje modernizację istniejącej infrastruktury oraz budowę nowych odcinków linii kolejowych na terenie Polski, Czech, Słowacji, Austrii i Włoch. Inwestycje te mają poprawić przepustowość i skrócić czas transportu towarów między portami bałtyckimi a adriatyckimi.
Realizacja tych strategicznych projektów infrastrukturalnych przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności transportu kolejowego w Europie, ułatwi przepływ towarów i osób oraz zintegruje systemy transportowe różnych krajów. Nowe inwestycje kolejowe są niezbędne dla rozwoju zrównoważonej mobilności i osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu.
Źródło: Portalmorski.pl
Krajowy Program Kolejowy
Polska kontynuuje swoją "rewolucję kolejową", realizując ambitne plany modernizacji i rozbudowy infrastruktury kolejowej do 2030 roku, z perspektywą do 2032 roku. Kluczowym elementem tej strategii jest przyjęty Krajowy Program Kolejowy (KPK) o wartości 170 miliardów złotych (38,8 miliarda euro), którego celem jest stworzenie wysokiej jakości systemu kolejowego. Program ten obejmuje szereg działań, w tym modernizację istniejących linii, budowę nowych połączeń, poprawę bezpieczeństwa oraz zwiększenie efektywności transportu kolejowego.
Główne cele programu koncentrują się na poprawie połączeń między województwami i miastami, zwiększeniu prędkości pociągów pasażerskich i towarowych, wdrożeniu nowoczesnego systemu ERTMS/ETCS oraz modernizacji stacji i dostosowaniu infrastruktury dla osób z niepełnosprawnościami. Finansowanie tych ambitnych planów pochodzi zarówno z budżetu państwa, jak i z funduszy europejskich, w tym z Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF) oraz programów operacyjnych UE.
Rozwój technologii cyfrowych w zarządzaniu ruchem kolejowym
Digitalizacja systemów zarządzania ruchem kolejowym stanowi jeden z priorytetów wskazanych w dokumencie strategicznym "Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności" ("Sustainable and Smart Mobility Strategy") opublikowanym przez Komisję Europejską w grudniu 2020. W 2024 roku uruchomiono kolejną fazę wdrażania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). System ten ujednolica standardy sygnalizacji i sterowania ruchem, umożliwiając interoperacyjność pociągów na liniach kolejowych w całej Europie.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Ponadto, coraz większą rolę odgrywają rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, uczeniu maszynowym i analizie big data. Przykładami są:
- systemy optymalizacji rozkładów jazdy i przydziału tras,
- narzędzia prognozowania i symulacji ruchu,
- zaawansowane systemy wykrywania i diagnostyki usterek,
- inteligentne systemy wspomagania decyzji dla dyspozytorów.
Cyfryzacja i automatyzacja procesów zarządzania ruchem kolejowym ma kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa, efektywności i przepustowości europejskiej sieci kolejowej. Nowe technologie pozwalają maksymalizować wykorzystanie istniejącej infrastruktury i optymalizować procesy przewozowe.
Najczęściej zadawane pytania dotyczące transportu kolejowego
Przygotowaliśmy dla Was odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące transportu kolejowego. Zamieszczamy je poniżej.
Jak dzieli się transport kolejowy? Rodzaje transportu kolejowego.
Transport kolejowy można podzielić na różne kategorie w zależności od rodzaju przewożonych ładunków, wielkości transportu i sposobu organizacji transportu. Istnieją różne rodzaje transportu kolejowego, które obejmują:
-
Transport pasażerski – przewóz osób za pomocą pociągów. Może obejmować zarówno podróże krótkodystansowe, jak i długodystansowe. Transport pasażerski może być podzielony na kategorie, takie jak kolej regionalna, dalekobieżna, podmiejska, międzynarodowa itp.
-
Transport wagonowy — polega na przewozie ładunków za pomocą wagonów towarowych, które są ciągnięte przez lokomotywy.
-
Transport intermodalny — polega na wykorzystaniu różnych środków transportu, takich jak wagon kolejowy, ciężarówka lub statek, w celu przewiezienia ładunku od miejsca załadunku do miejsca docelowego przy wykorzystaniu tylko jednej jednostki ładunkowej, np. kontenera lub nadwozia wymiennego, na całej trasie przewozów, bez przeładunku samego towaru przy zmianie rodzaju transportu. W ramach transportu intermodalnego można wyróżnić między innymi przewozy kontenerowe (FCL i LCL), w których towar przewożony jest w standardowych kontenerach i ładowany na różne środki transportu.
W zależności od kraju i regionu mogą istnieć również inne specyficzne rodzaje transportu kolejowego, takie jak transport metra, kolei wąskotorowej, kolei turystycznej itp. Każdy z tych rodzajów transportu kolejowego ma swoje własne cechy, zasady i przepisy regulujące jego funkcjonowanie.
Czy transportem kolejowym można przewozić jedynie duże partie ładunku, całokontenerowe?
Naszym Klientom udostępniamy możliwość przewożenia przesyłek drobnicowych (LCL), dzięki czemu z rozwiązania kolejowego mogą korzystać również firmy, które mają potrzebę przewiezienia mniejszych ładunków.
Czym jest inicjatywa Pasa i Szlaku?
Inicjatywa Pasa i Szlaku (ang. Belt and Road Initiative, BRI) to nic innego jak Nowy Jedwabny Szlak (ang. New Silk Road), o którym pisaliśmy, czyli chiński projekt infrastrukturalny, który ma na celu zwiększenie zasięgu chińskiego wpływu gospodarczego i politycznego na świecie poprzez rozwój połączeń transportowych, handlowych i energetycznych między Chinami a Europą, Afryką i Azją.
Inicjatywa Pasa i Szlaku składa się z dwóch części: morskiej części (Pas Morski) i lądowej części (Szlak Lądowy). Pas Morski obejmuje budowę portów morskich, rozwój szlaków morskich i połączeń żeglugowych, natomiast Szlak Lądowy składa się z sieci połączeń drogowych, kolejowych i energetycznych, które mają umożliwić transport towarów między Chinami a Europą i Azją.
Jaka jest historia transportu kolejowego?
Transport kolejowy ma swoje korzenie w XIX wieku, a związany jest z rewolucją przemysłową. Początkowo używany do przewozu węgla, szybko stał się popularnym środkiem transportu dla pasażerów i towarów. Dzięki technologicznym innowacjom, takim jak lokomotywy parowe, transport kolejowy dynamicznie się rozwijał. Tworzono nowe linie kolejowe na całym świecie, co przyczyniło się do rozwoju gospodarczego i industrializacji. Współcześnie transport kolejowy jest istotnym elementem globalnej logistyki, umożliwiając skuteczne przemieszczanie się pasażerów i przewóz dużych ilości towarów na długie odległości.
Czy transport kolejowy jest droższy od morskiego?
Porównanie kosztów transportu morskiego i kolejowego wymaga uwzględnienia różnych czynników, takich jak odległość, rodzaj towaru, ilość ładunku, termin dostawy i inne czynniki logistyczne. W niektórych przypadkach transport kolejowy może być droższy niż transport morski, zwłaszcza na długich trasach międzykontynentalnych.
Jednak w innych sytuacjach, na krótszych trasach lub dla konkretnych rodzajów towarów, transport kolejowy może być bardziej ekonomiczny i konkurencyjny cenowo. Co więcej, koszty transportu kolejowego i morskiego mogą różnić się w zależności od regionu i specyfiki danego rynku. Również czynniki takie jak czas dostawy, bezpieczeństwo przesyłek i elastyczność logistyczna mogą wpływać na decyzję o wyborze konkretnego środka transportu.
W związku z tym nie można jednoznacznie stwierdzić, że transport kolejowy jest zawsze droższy od morskiego. Ostateczna cena transportu zależy od wielu czynników i wymaga indywidualnej analizy dla konkretnego przypadku.
Czy transport kolejowy jest bezpieczny?
Ten rodzaj transportu jest ogólnie uważany za bezpieczny. Przedsięwzięte zostały liczne środki mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa w przewozie towarów koleją. Są one monitorowane i regulowane przez odpowiednie organy regulacyjne w celu zapewnienia przestrzegania standardów bezpieczeństwa. Jednak jak w przypadku każdego rodzaju transportu, istnieje zawsze pewne ryzyko związane z przewozem towarów. Ważne jest, aby przestrzegać odpowiednich procedur i norm bezpieczeństwa oraz stosować się do przepisów dotyczących przewozu i obsługi ładunków, aby minimalizować ryzyko i zapewnić bezpieczeństwo podczas transportu kolejowego towarów.
Transport kolejowy - podsumowanie
Transport kolejowy jest kluczowym sektorem w branży TSL, oferującym liczne korzyści zarówno dla towarów, jak i pasażerów. Omówiliśmy definicję, zalety, rodzaje ładunków, organizację procesu, trendy, innowacje, wyzwania i regulacje związane z transportem kolejowym. Przedstawiliśmy także aspekty związane z transportem kolejowym z Chin do Europy, takie jak Jedwabny Szlak, Europejski Obszar Kolejowy i inicjatywa Pasa i Szlaku. Wskazaliśmy również na znaczenie transportu kombinowanego i intermodalnego. Podkreśliliśmy zalety, takie jak niższe koszty, duża ładowność, elastyczność, ekologiczność i większe bezpieczeństwo. Zapoznanie się z tą podstroną pomaga lepiej zrozumieć i docenić jego znaczenie w logistyce, a także dostarcza praktyczne wskazówki dotyczące organizacji transportu kolejowego w firmach.
Jeśli chciałbyś skorzystać z usług transportu kolejowego, to zapraszamy do kontaktu z nami: rail@seaandair.pl
RailFreight Summit 2024
RailFreight Summit 2024 to wydarzenie branżowe, skupiające profesjonalistów, liderów i ekspertów z sektora transportu kolejowego. Jest to platforma umożliwiająca wymianę wiedzy, doświadczeń i najlepszych praktyk, a także promująca innowacje i nowe technologie w transporcie kolejowym. W tegorocznej edycji wzięli udział - Wojciech oraz Hubert.
Program obejmował różnorodne prezentacje, panele dyskusyjne i warsztaty, skupiając się na tematach takich jak:
- nowe technologie w transporcie kolejowym,
- zrównoważony rozwój,
- współpraca międzynarodowa,
- bezpieczeństwo i standardy.